Selasa, 31 Mac 2009

Jin Dan Hakikat Kewujudannya.



Firman Allah dalam surah al-Baqarah, ayat 2 hingga 4 yang bermaksud:

"AI-Quran itu tidak ada keraguan padanya, menjadi petunjuk bagi mereka yang bertakwa, iaitu mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan sembahyang dan menggunakan sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka".

Al-Quran menjelaskan diantara rukun iman yang wajib diyakini oleh umat Islam adalah beriman kepada perkara ghaib. Perkara ghaib adalah segala bentuk perkara yang tidak boleh dilihat dengan mata kasar. Antara perkara ghaib termasuklah kewujudan syurga, neraka, perlaksanaan perbicaraan di mahkamah Allah, serta kejadian makhluk-makhluk Allah yang tidak kelihatan seperti malaikat, jin dan syaitan. Tidak kelihatan dimata bukanlah beerti perkara itu tidak wujud. Sebagai contoh ahli elektrik seperti juruteknik elektrik dan jurutera elektrik sesungguhnya amat berhati-hati dalam melaksanakan kerja-kerja pendawaian elektrik yang mereka lakukan kerana kesilapan dalam melaksanakannya akan boleh menggadai nyawa mereka akibat renjatan elektrik yang berlaku. Tenaga arus elektrik ini tidak kelihatan dengan mata kasar tetapi boleh diketahui melalui alat elektrik yang digunakan seperti lampu, kipas elektrik dan sebagainya. Begitu juga seorang jurutera awam yang mengkaji daya tindakbalas yang berlaku keatas sesuatu binaan yang ingin dibina bagi mempastikan binaan selamat diduduki. Banggunan pencakar langit atau jambatan yang dibina mempunyai satu tindakbalas daya yang besar. Daya-daya tindakbalas ini tidak dapat dilihat dengan mata kasar dan hanya dapat diketahui melalui ujikaji-ujikaji dan perkiraan metematik yang dilakukan. Penolakan segelintik manusia atas dasar kewujudan jin dikatakan tidak saintifik menunjukkan sikap kecetekan mereka terhadap ilmu sains itu sendiri. Perlu diingat, sesungguhnya sains hanya dapat membuktikan sebahagian ilmu Allah, namun terdapat banyak perkara yang sains belum mampu merungkainya. Sekiranya kewujudan jin disangkal hanya kerana didakwa tidak saintifik dan kolot, mengapa perlunya Jurutera Awam, ahli-ahli geologis mengkaji daya-daya dibumi, daya-daya struktur dan sebagainya yang mana kesemua daya-daya ini tidak dapat dilihat pada mata fizikal manusia. Sesungguhnya arus elektrik mahupun daya-daya tindakbalas ini kesemuanya merupakan makhluk ciptaaan Allah. Maha suci Allah yang mempunyai kerajaan di langit dan bumi. Demikian juga bagi penciptaan jin yang turut merupakan makhluk ciptaan Allah yang diberi taklif keatasnya. Firman Allah :

" Dan tidak Aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepadaKu"

(Az-Zariyyat: 56)

Al-Quran menjelaskan bahawa jin berasal daripada api. Ini bermakna sifat asal jin itu adalah daripada api yang panas manakala manusia berasal daripada tanah. Firman Allah :


"Dan Kami menciptakan jin dari nyalaan api"

(Ar-Rahman : 15)

dalam ayat yang lain Allah menyebut:


" Dan Kami telah menciptakan jin sebelum (Adam) dari api yang sangat panas"

(al-Hijr: 27)

Menurut sesetengah pendapat kata jin berasal dari kata Janna iaitu menutupi sesuatu, atau segala yang tidak terlihat. Contohnya perkataan janin beerti anak yang masih berada dalam kandungan ibunya. Dinamakan demikian kerana ia tidak kelihatan. Kata janan beerti hati yang tertutup dan tidak mampu dilihat manakalan kata junun beerti tertutup akalnya iaitu GILA. Jin merupakan makhluk ciptaan Allah yang tidak dapat dilihat manusia sepertimana firman Allah:


"Sesunggunya ia dan pengikutnya melihat kamu dari suatu tempat yang kamu tidak boleh melihat mereka"

(al-A'raf: 27)


Kewajiban mempercayai kewujudan jin ini amat jelas. Sekiranya jin tidak wujud masakan ada satu surah yang dikenali sebagai surah al Jin serta penjelasan-penjelasan al-Quran dan Hadis mengenainya.


Sebahagian dalil al-Quran dan al Hadis mengenai jin:


" Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Kami hadapkan serombongan jin datang kepada kamu untuk mendengarkan al-Quran"

(al Ahqaf: 29)


"Wahai golongan jin dan manusia, bukankah telah datang kepada kamu rasul-rasul dari golongan kamu sendiri, yang menyampaikan kepada kamu ayat-ayat Ku dan memberi peringatan kepada kamu terhadap pertemuan kamu dengan hari ini? (kiamat)"

(al-An' am: 130)


"Wahai golongan jin dan manusia, jika kamu dapat menembus keluar dari kawasan langit dan bumi. Maka cubalah kamu menembusi keluar. Kamu tidak akan dapat menembusinya melainkan dengan satu kekuasaan "

(ar Rahman: 33)


"Katakanlah (Wahai Muhammad) Telah diwahyukan kepadaku bahawa sesungguhnya satu rombongan jin telah mendengar (al-Quran yang aku bacakan) lalu mereka (menyampaikan hal itu kepada kaumnya) dengan berkata: Sesungguhnya kami telah mendengar al-Quran yang susunannya dan kandungannya sungguh menakjubkan"

(al Jin: 1)


Imam at Tabari meriwayatkan sebuah hadis dengan katanya Rasulullah S.A.W bersabda:-

"Jin itu ada tiga golongan. Satu mempunyai sayap yang boleh terbang, satu golongan berupa ular dan satu golongan lagi berpindah dan bertempat"


wallahua'lam


*Saiful Adli Samsudin

Selasa, 24 Mac 2009

Pesanan Tuan Guru 3

Pra Syarat Sebagai Perawat
(Pesanan ini disampaikan oleh Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din pada 7-March-2005)

1. Hendaklah memiliki 6 sifat seperti yang disebut dalam Syair Imam Shafie iaitu;

i.Kecerdikan - Boleh memahami ilmu yang dipelajari, boleh menghafal doa-doa dan bukanlah seorang yang benak.

ii.Sensitiviti kepada Ilmu - Suka dan berminat mempelajari ilmu dan boleh memelihara (menyimpan) ilmu dan menjaga amanah ilmu dengan baik.

iii.Mempunyai Pendapatan - Mempunyai wang, harta dan bukan orang yang miskin.

iv.Mempunyai kesungguhan - bersungguh-sunguh dan berterusan dalam belajar ilmu pengubatan bukan sambil lewa sahaja.

v.Rakan seperguruan adalah saudara kita - Jangan ada cemburu-mencemburui, benci membenci sebaliknya tanamkanlah sifat hormat-menghormati dan kasih sayang.

vi.Memerlukan masa - iaitu hendaklah sentiasa bersabar dalam menuntut ilmu dan berubat kerana masa penantian yang panjang.

2. Hendaklah memberhentikan segala bentuk amalan pengubatan yang bercanggah dengan syariat Islam seperti penggunaaan tangkal (walaupun tangkal itu menggunakan ayat-ayat al-Quran), ilmu pengasih, ilmu penunduk dan seumpamanya.

3. Jangan melibatkan diri dengan Ilmu Tariqat atau kebatinan yang ada keraguan terhadapnya seperti Ahmadiah, Martabat-7, Qadiani dan seumpamanya, kalau dah sertai hendaklah ditinggalkan dengan segera.

4. Hendaklan meletakkan diri kita mampu dan boleh untuk berhadapan dengan segala bentuk ujian dan cabaran.

Ahad, 22 Mac 2009

Histeria



Histeria merupakan satu istilah yang sering digunakan oleh masyarakat melayu yang dirujuk sebagai penyakit yang diakibatkan oleh gangguan makhlus halus atau gangguan hantu. Dalam perubatan moden barat, histeria dikatakan sebagai satu penyakit yang berpunca daripada despresi psikologikal. Kedua-dua penafsiran terhadap perkataan histeria berkaitrapat dengan pemahaman dan budaya yang berbeza antara masyarakat melayu dan barat. Masyarakat Melayu sering mengaitkan histeria sebagai satu gejala yang berlaku kepada seseorang melibatkan perubahan kelakuan fizikal seperti agresif, cepat marah tanpa sebab tertentu, tindakan fizikal yang melebihi kekuatan fizikal asal, menjerit, meraung tanpa sebab yang kesemua tindakan ini merupakan tindakan luar biasa yang dilakukan akibat daripada gangguan dari kuasa luar (supernatural ghaib) keatas pesakit. Gejala ini biasanya dikaitkan berlaku di asrama sekolah, kilang-kilang, kawasan hutan lipur dimana terdapatnya tempat perkhemahan dan sebagainya.
Perkataan 'histeria' berasal daripada perkataan greek yang bermaksud rahim yang merayau-rayau. Ia diistilahkan demikian kerana tanda-tanda histeria umumnya hanya terdapat pada wanita. Bagi pengkaji barat, Charcot, Jenet dan Freud mendifinasikan histeria sebagai 'peniruan penyakit secara tidak sedar dan pura-pura sakit sebagai peniruan sakit keatas sesuatu penyakit secara sedar' (Dr Amran Kassimin:1994)Menurut At-Tibbu 'n' Nabawi, sakit-sakit seperti ini dikenali sebagai as-Sar iaitu rasukan roh-roh jahat keatas roh manusia yang memberikan kesan yang buruk kepada orang berkenaan. Gangguan sebegini juga dikenali sebagai gangguan makhluk halus. Terdapat banyak keterangan hadis nabi yang menerangkan perihal masalah gangguan halus ini.
Para pesakit histeria yang berjumpa dengan doktor perubatan moden biasanya dikaitkan dengan penyakit mental sepertimana yang dijelaskan diatas. Dalam rawatan moden, terdapat beberapa istilah penyakit melibatkan masalah mental seperti Skizofrenia, depresion dan sebagainya. Jika dilihat daripada simptom pesakit, para pesakit histeria umumnya terjadi akibat daripada rasa takut akibat mendengar suara tertentu, atau melihat objek seperti seorang perempuan (halusinasi), merasa takut dan sebagainya. Tindakan ini seterusnya mencetuskan ketegangan sehingga menjadikan tindakan fizikal yang lebih agresif seperti menjerit, meronta dan berlari-lari. Simptom-simptom ini juga dilihat pada para pengidap penyakit kejiwaaan seperti Skizofrenia. Para pesakit yang pernah mendapatkan khidmat rawatan di Darussyifa', sama ada melibatkan sihir mahupun histeria umumnya mengalami simptom yang hampir sama. Terdapat pesakit yang ditemui menyatakan dirinya menjadi ketakutan setiap kali waktu maghrib sehingga tengah malam. Terlihat kelibat objek seolah memerhatikannya malah terdapat juga pesakit yang mendengar suara-suara ghaib seolah-olah berbicara dengannya. Terdapat juga pesakit yang menerima rawatan di Darussyifa' mengakui telah mendapatkan khidmat doktor alophaty. Seorang responden memberitahu penulis bahawa dia pada mulanya mengalami masalah magrin yang teruk sehingga menyebabkannya sukar tidur. Akibat daripada masalah tersebut, responden telah berjumpa doktor di salah sebuah klinik di Ipoh. Doktor yang merawat memberinya ubat migrin. Pada mulanya ubat tersebut didapati berkesan untuknya. Ubat magrin yang diambil menyebabkan responden tidur dan merasa selesa setelah menikmati tidur yang mencukupi. Namun, setelah beberapa hari, ubat yang digunakan tidak memberi kesan lagi kepada responden. Responden telah merujuk doktor yang sama dan akhirnya diberikan dengan ubat yang lebih tinggi dosnya. Pengambilan ubat seterusnya turut tidak memberi kesan kepada responden. Responden akhirnya dirujuk kepada pakar dan akhirnya pakar menutuskan agar responden dirujuk kepada 'psikatri'. Responden akhirnya merujuk kepada Darussyifa'. Responden akhirnya sembuh setelah mendapat rawatan di Darussyifa' selama kira-kira hampir 3 tahun.
Jika dilihat dari kedua-dua sumber perubatan moden dan Islam dapat disimpulkan bahawa, wujudnya gangguan makhluk halus ke atas manusia yang menyebabkan berlakunya tindakan-tindakan yang mendatangkan masalah kepada kejiwaan dan sikap sepertimana siptom-simptom yang terjadi keatas pesakit histeria. Hadis nabi turut membenarkan bahawa tindakan jin dan makhluk halus keatas manusia boleh menyebabkan berlakunya penyakit kejiwaan yang diistilahkan sebagai 'gila'. Antaranya Hadis daripada Abdul Rahman b. Abu Laila dari ayahnya, beliau berkata: ' Saya mempunyai saudara yang sedang sakit. Rasulullah S.A.W bertanya: " Apa sakit saudaramu itu?". Orang itu menjawab: " Sakit Gila". Rasulullah S.A.W bersabda:"Pergilah dan bawalah dia kemari". Perawi berkata selepas itu dia pergi lalu membawanya kepada rasulullah dan mendudukkannya dihadapan rasulullah. Selepas itu aku mendengar rasullullah memintakan perlindungan dengan membaca al-fatihah, empat ayat pertama surah al-baqarah, dua ayat pertengahan surah al-baqarah, ayat kursyi, tiga ayat penutup dari surah al-baqarah, satu ayat dari surah ali-imran. Saya mengira baginda membaca (syahidallahhu annahu la Ilaha illa huwa...), satu ayat dari surah al-a'raf (inna rabbakumullah....), satu ayat dari surah al-mukminun (waman yad'u ma' allahi ilaahan aakhara laa burhaana lau bihi...), satu ayat dari surah al-jin (wa annahu taala jaddu rabbina mattakhazu shaahibatan walaa waladan...), sepuluh ayat pertama surah as-soffat, tiga ayat terakhir surah al-hasy, al ikhlas dan ayat mu'awwazatain. Selapas itu orang arab kampung itu berdiri dalam keadaan sembuh, hilang penyakitnya". Hadis ini diriwayatkan oleh Ibnu Majah dan al Hakim yang menyatakannya sebagai terpelihara dan Sahih.
wallahua'lam





Khamis, 19 Mac 2009

Pesanan Ulama'

Seorang sahabat mengirimkan kata-kata mutiara dari ulama' yang boleh dikongsi bersama untuk diambil manfaatnya. Kata ulama' Sahal bin Abdullah al Tastari (283H) :

" Mensyukuri ilmu dengan mengamalkannya. Mensyukuri amalan dengan menambah ilmu pengetahuan. Kasihi Rasulullah S.A.W"

Semoga pesanan di atas dapat memberi manfaat kepada kita semua...

Khamis, 12 Mac 2009

Nasihat Pengerusi Darussyifa': A.F Tuan Haji Abdul Rahman Ahmad

1. Ada dikalangan kita hanya suka mengumpul sijil dan sijil tersebut di gantung di dinding tetapi tidak berkhidmat. Ada pula yang tak pedulikan sijil tersebut tetapi menyumbangkan masa dan tenaga untuk berkhidmat dengan suka rela, inilah yang Darussyifa' inginkan iaitu berkhidmat bersama-sama dengan Darussyifa'.
2. Ingatlah bahawa tujuan utama kita menyertai kuliah pengubatan dan menerima ilmu dan ijazah daripada Tuan Guru adalah kerana mencari keredhaan Allah dan untuk berkhidmat kepada masyarakat.
3. Permintaan keatas rawatan alternatif seperti yang dilakukan oleh Darussyifa' semakin hari semakin bertambah, kemana sahaja kita pergi mereka mengharapkan bantuan daripada kita. Oleh itu semua pelajar yang telah diijazahkan diharapkan dapat memberikan sumbangan kepada masyarakat bersama-sama Darussyifa'.
4. Pelajar-pelajar yang telah diijazahkan yang tinggal diluar dari kawasan Bangi seperti di Terengganu atau tempat-tempat lain adalah digalakkan supaya membuat kelompok-kelompok kecil pasukan perawat dan membuka klinik Darussyifa' supaya dapat membantu masyarakat setempat yang memerlukan rawatan alternatif.
5. Selain daripada menubuhkan klinik Darussyifa', adalah dinasihatkan pelajar-pelajar yang telah diijazahkan yang tinggal berjauhan daripada Bangi, membentuk kumpulan Majlis Zikir yang seperti diamalkan di Bangunan Darussyifa' bangi pada setiap hari Isnin selepas Maghrib.
6. Kita sebagai perawat biasanya akan dicuba terlebih dahulu, kadang-kadang tersalah bagi ubat. Justeru itu kita hendaklah bersedia dan memantapkan diri supaya dapat memberi rawatan dengan sempurna. Janganlah berlaku pesakit datang dengan satu penyakit tetapi balik dengan dua penyakit.
7. Pesakit memandang tinggi kepada perawat, tiba-tiba ketika sedang merawat telepon Perawat berbunyi lalu dijawabnya telepon itu. Ini adalah perkara yang tidak sepatutnya berlaku. Bayangkanlah perasaan pesakit yang sebahagiannya datang dari jauh dan mengeluarkan perbelanjaan yang banyak untuk tambang atau minyak kereta tiba-tiba perawat tidak memberikan tumpuan ketika merawat.
8. Terdapat Klinik-klinik Darussyifa' yang telah dibuka dimerata tempat dan mungkin ada yang dekat dengan tempat saudara, oleh itu dinasihatkan supaya anda menyertai mereka dan memberikan bantuan kepada klinik-klinik tersebut.
9. Jangan gunakan Sijil Darussyifa' itu sebagai satu tarikan untuk mendapatkan keuntungan. Jangan dikomersilkan, ingat perinsip Darussyifa' iaitu jangan menetapkan bayaran, jangan meminta bayaran sebelum dan selepas merawat.

Selasa, 10 Mac 2009

Maulidur Rasul: Laksana Ajaran Nabi Dalam Pemerintahan Oleh Dato' Dr Haron Din

MENGINGATI Rasulullah s.a.w. adalah dituntut oleh syarak. Cara tuntutan itu adalah umum, apa sahaja yang boleh dilakukan dengan tujuan untuk mengingati Rasulullah, bukan semata-mata kerana jasmaninya tetapi kerana risalah atau mesej yang dibawa untuk memberi kebahagiaan kepada manusia di dunia hingga ke akhirat. IklanPada zaman mutakhir ini umat Islam umumnya, tidak lagi menghayati petunjuk-petunjuk Rasulullah s.a.w., malah mereka juga terasing daripada menghayati perjuangan baginda, menyebabkan Islam terpinggir dan perjuangan Nabi Muhammad s.a.w.tidak lagi menjadi idolaOleh itu, amat perlu diadakan sambutan yang bersesuaian dengan keadaan zaman ataupun perayaan-perayaan yang dilakukan selama ini seperti perarakan atau ceramah-ceramah agama sudah menjadi sesuatu yang ritual. Kadang-kadang ia tidak memberi makna yang sepatutnya bagi ditimba oleh orang-orang Islam.Oleh demikian, saya mencadangkan supaya kalau benar-benar mengaku semuanya itu kerana hendak mengikuti jejak Rasulullah, maka ada baiknya diubah, ditambah sambutan itu dengancara pemerintah itu sendiri mengisytiharkan setiap tahun yang diadakan sambutan keputeraan Baginda, sekurang-kurangnya satu dari ajaran baginda dilaksanakan dalam pemerintahan.Sebagai contoh, kalau Rasulullah s.a.w. amat memerangi arak, maka satu tahun diambil tahun 'pengharaman arak' untuk selamanya, manakala tahun hadapan pula satu lagi diambil untuk dilaksanakan, contohnya, seperti menutup aurat. Maka dilaksanakan perintah itu dengan sebaiknya oleh pemerintah. Bagi tahun ketiga pula, sebagai contoh, mengharamkan judi.Ertinya, jika setiap tahun diadakan sambutan, diambil sekurang-kurangnya satu ajaran itu, maka ternampaklah kita ini serius dan wujud perubahan yang baik sempena Maulidur Rasul itu.Manakala, satu hal lain pula, pihak yang berkuasa atau badan amal yang berwibawa, perlu mengadakan penyelidikan yang rapi tentang beberapa episod daripada sejarah hidup Rasulullahyang boleh dijadikan modul hidup atau praktikal modul untuk dilaksanakan, sesuai dengan firman Allah yang bermaksud: "Sesungguhnya bagi kamu ada sejarah Rasulullah itu contoh teladan yang amat baik untuk dilaksanakan."Namun, selama ini hampir tidak pernah dilakukan penyelidikan sedemikian di Malaysia dalam hal ini.Atas sebab-sebab itu, seperti dinyatakan tadi perlunya beberapa pendekatan dan ajaran Rasulullah s.a.w. itu diambil satu daripadanya setiap tahun bagi memberikan kemanfaatan kepada seluruh ummah.

Isnin, 9 Mac 2009

Memperbagaikan Dakwah Dalam Perjuangan



Sambutan Maulidur Rasul bagi memperingati nabi besar junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W merupakan acara tahunan buat ummat Islam di Malaysia. Malah sambutan ini turut dilakukan di kebanyakan negara-negara ummat Islam. Masjid-masjid dan surau-surau mula melancarkan ceramah agama bagi mengajak ummat Islam agar memperingati dan menghayati sirah rasulullah s.a.w agar dapat dicontohi ummah. Selain ceramah, terdapat juga sesetengah pihak yang melancarkan aktiviti kemasyarakatan dan perarakan sempena memperingati Rasulullah tercinta. Namun demikian, tindakan berarak semata-mata bukanlah satu tindakan yang dapat menanam kecintaan masyarakat kepada nabi malah boleh mengundang pembaziran yang merupakan satu amalan yang ditentang Islam. Aktiviti-aktiviti sepatutnya dirancang dengan penuh sistematik agar segala perancangan menepati sasaran iaitu menyemai cinta kepada Allah dan Rasul. Kesemua aktiviti-aktiviti mengajak memperingati rasul ini bukanlah satu perkara baru yang sesat (Bid'ah dholalah) malah ianya merupakan satu perkara baru yang mulia (Bid'ah Hasanah). Pendapat ini merupakan pendapat yang turut dipersetujui oleh kebanyakan ulama' termasuk as-Sheikh Dr Yusuf al Qardhawi sendiri.

Sesungguhnya nabi s.a.w telah meninggalkan kita perbagai lapangan dakwah. Segala kehidupan nabi adalah dakwah. Tindak tanduk baginda dalam kehidupan harian, dalam menghadapi masayarakat, dalam hidup kekeluargaan dan sebagainya. Sebagai ummat Islam, mencontohi tindak tanduk baginda adalah tanda kecintaaan kita pada baginda.

Ruang lingkup dakwah islam itu sangat luas. Dakwah bukan hanya berceramah atau bercakap tentang keagamaan, dakwah bukan sahaja setakat mengajak manusia ke masjid, dakwah bukan hanya setakat penulisan di majalah, internet mahupun ruang blog/ web, malah dahwah mencakupi percakapan dan perbualan kita sehari-hari, watak dan sikap yang kita amalkan seharian baik pada keluarga mahupun masyarakat. Ahli Darussyifa' umumnya dikenali sebagai ustaz dan ustazah walaupun terdapat ramai juga diantara ahli Darussyifa' terdiri daripada perbagai latar belakang pendidikan yang bukan dari aliran agama. Ahli Darussyifa' ada yang terdiri dari kalangan doktor perubatan, jurutera, juru akaun, juruteknik, pekerja kilang, kerani, guru dan sebagainya. Apabila ahli Darussyifa' telah dilabel sebagai ustaz yang mana ustaz ini sinonim dikaitkan dengan 'orang agama' yang tentunya menjunjung tinggi dan mengasihi rasulullah S.A.W. Maka adalah wajib para ahli Darussyifa' mempertingkatkan pengetahuan agama dan memperbagaikan dakwah agar segala tindak tanduknya dan segala percakapannya dapat mengangkat status 'ustaz' yang telah diberi masyarakat.

Semua perbuatan dan percakapan, makan dan minum orang Darussyifa' sering diperhati dan dinilai masyarakat. Tindak tanduk yang negatif atau tidak baik yang dilakukan bukan sahaja akan mencemarkan nama baik ustaz, malah turut mencemarkan nama Tuan Guru yang dikasihi seterusnya meruntuhkan sistem pengubatan Islam yang diperkenalkan sejak sekian lama.

Akhlak yang baik yang diamalkan pastinya akan mengembirakan masyarakat seterusnya menjadikannya sebagai dakwah terbaik untuk mengajak manusia agar kembali kepada Allah. Ahli-ahli Darussyifa' beruntung kerana diberi peluang oleh Allah untuk berdakwah melalui bidang peubatan. Perubatan Islam yang diasaskan nabi bukan sahaja satu sunnah dan fardhu kifayah kepada ummah, malah elemen penting dalam sistem perubatan ini adalah meletakkan keyakinan dan pengharapan hanya kepada Allah semata-mata. Pengetahuan agama dapat membantu ahli Darussyifa' berdakwah kepada masyarakat agar mentaati Allah. Di luar sana masih terdapat wanita-wanita muslim yang tidak bertudung akibat kejahilan dalam agama. Pengalaman Darussyifa' mendapati, wanita-wanita ini mampu bertudung dengan baik setelah menyedari kesipan mereka. Bila mana mereka sakit, dan ketika mendapatkan rawatan di Darussyifa', dengan kebijaksanaan para perawat dalam berdakwah, akhirnya mereka kembali menutup aurat dengan sebaiknya. Ummah Islam hari ini menghadapi perbagai ujian dan dugaan yang mencabar. Masalah ketidak fahaman dan kejahilan agama dalam masyarakat yang berlaku merupakan antara cabaran besar bagi para perawat Darussyifa' agar sentiasa peka dengan ilmu agama dan berusaha meningkatkan pengetahuan sebaik mungkin serta mengamalkannya agar dapat diteladani masyarakat sebagai satu dakwah yang sempurna. Para perawat Darussyifa' dapat membantu masyarakat mengatasi masalah kini dengan syarat para perawatnya memainkan peranan sebagai agen dakwah dalam semua aspek kehidupan.

wallahua'lam.

Sabtu, 7 Mac 2009

Klinik Darussyifa' Changkat Larang/Pengkalan Pegoh




Klinik Darussyifa' Changkat Larang



Klinik Darussyifa' Changkat Larang ditubuhkan pada 6 Mac 2009 (Jumaat) bagi meneruskan kesinambungan perubatan Islam yang telah diperkenalkan oleh A.F Us Roslan Shahrom di Kampung tersebut. Setelah pemergian almarhum Ustaz, pihak keluarga almarhum telah berbincang bersama pihak Darussyifa' untuk meneruskan rawatan perubatan Islam di premis yang telah disediakan oleh almarhum ustaz di Kampung Changkat Larang bagi menawarkan perubatan Islam buat penduduk Kampung Changkat Larang khususnya dan kawasan Batu Gajah, Simpang Pulai dan kawasan berhampiran amnya. Majlis dimulakan solah maghrib berjemaah, solat sunnat hajjat, bacaan yasiin, zikir dan diakhiri dengan solat isyak berjemaah. Majlis diimamkan oleh Us. Mokti b. Uri. Jemaah Darussyifa' Bota turut hadir bagi menyatakan sokongan kepada penubuhan tersebut. Darussyifa' Bota turut menyatakan komitmen mereka bagi membantu perjalanan Darussyifa' Changkat Larang.Buat permulaan Darussyifa' Changkat Larang hanya menawarkan khidmat sebulan sekali iaitu pada hari jumaat minggu pertama setiap bulan (sebulan sekali sahaja).

Us Mokti mengimamkan majlis


DARUSSYIFA' CHANGKAT LARANG DIBUKA SETIAP SABTU JAM 9.00pg - 12.00T/hari
MAJLIS ZIKIR DAN SOLAT HAJAT DILAKSANAKAN SETIAP JUMAAT MINGGU KEDUA.
AKTIVITI PADA JUMAAT MINGGU KEDUA:
SOLAT MAGHRIB BERJEMAAH
SOLAT HAJJAT
BACAAN YAASIN & ZIKIR
SOLAT ISYA'
TAZKIRAH RINGKAS
RAWATAN BERSAMBUNG
UNTUK MAKLUMAT LANJUT HUBUNGI: US SAIFUL 019-4638314
US ZUL 012-6749239




Ahad, 1 Mac 2009

PENGUMUMAN !!!

PROGRAM TAHFIZ AL-QURAN & PAMERAN PRODUK HALAL
"CERAMAH PENGUBATAN ISLAM DAN SANTAU"
ANJURAN: Jabatan Agama Islam Perak (JAIPk)
TARIKH: 7 MAC 2009 (Sabtu)
JAM : 9.00 Pagi
TEMPAT: Masjid Sultan Azlan Shah, Ipoh
Jalan Dairy, Ipoh
Penceramah Jemputan : A.F Us. Zakaria b. Nasiruddin @ Din -Pengamal Perubatan Islam
A.F Us Mokhtar b. Kassan - Pengamal Perubatan Islam & Rawatan Santau
Semua ahli Darussyifa' serta muslimin dan muslimat dijemput hadir.
* MASUK ADALAH PERCUMA !!!