Jumaat, 27 Februari 2009

PESANAN TUAN GURU 2


Syarat-Syarat Utama Menjadi Perawat Yang Baik
(Pesanan ini disampaikan oleh Tuan Guru Dato' Dr Haron Din pada 7 Mac 2005)


  1. Iltizam dengan ilmu perubatan yang dipelajari-iaitu dengan sentiasa beramal dengannya setiap hari
  2. Mempraktikkan ilmu pengubatan yang telah dipelajari, selalu memberikan khidmat sukarela di klinik-klinik Darussyifa' dengan memberi rawatan kepada pesakit yang memerlukan bantuan
  3. Jangan campur adukkan ilmu yang diharuskan dengan ilmu yang dilarang. Iaitu jangan berbohong atau menyebutkan perkara-perkara yang tidak betul ketika merawat. Umpamanya mengatakan penyakit itu adalah disebabkan sihir atau perbuatan khianat oleh orang tertentu.
  4. Ada keyakinan pada diri sendiri dan ikhlas bahawa ilmu yang disampaikan oleh guru adalah benar dan tidak menyalahi syarak.
  5. Tidak boleh melangkah larangan atau etika yang telah ditetapkan oleh Darussyifa' contohnya tidak boleh menetapkan bayaran pada pesakit,
  6. Hendaklah sentiasa berdisiplin dalam semua hal seperti dalam pengubatan, kehidupan, beribadah, berzikir dan seumpamanya.
  7. Bersungguh-sungguh dalam mengubat, berubat dan mencari kesembuhan.

Ditulis hasil catatan Us. Mokti b. Uri

Isnin, 23 Februari 2009

Halaqah: "Histeria"

Us Zahazan
Us. Muhammad Ravi b. Abdullah


Rancangan Halaqah terbitan TV9 pada 22.02.2009 telah megutarakan perbincangan yang tidak kurang menariknya-"Histeria". Antara tamu jemputan bagi membincangkannya adalah A.F Us Mohammad Ravi b. Abdullah dan A.F Us Zahazan. Perbincangan menarik ini dimulakan dengan surah al-Baqarah ayat 275 yang bermaksud
" Orang-orang yang memakan (mengambil) riba tidak dapat berdiri melainkan seperti orang yang kemasukan syaitan". Perbincangan ini telah mengupas beberapa ayat al-Quran dan hadis-hadis yang menceritakan tentang perkara-perkara yang berkaitan dengan gangguan makhluk halus. Namun demikian, terdapat beberapa perkara yang ingin diperbetulkan dimana:-

1. Darussyifa' menolak sebarang kenyataan daripada para perawat bergelar ustaz mahupun bomoh yang menyatakan bahawa seseorang pesakit yang dirasuki jin berkemungkinan dirasuki lebih dari seekor jin. Ini kerana bilangan kemasukkan jin yang masuk ke dalam tubuh badan manusia tidak boleh dipastikan. Darussyifa' menasihati semua perawatnya agar tidak mendakwa sedemikian kerana boleh mencetuskan fitnah serta boleh mengakibatkan kenyataan yang tidak benar. Umum menyetahui, manusia tidak dapat melihat jin sepertimana firman Allah dalam surah al-A'raf:27 " Sesungguhnya ia dan pengikutnya melihat kamu dari satu tempat yang kamu tidak boleh melihat mereka". Oleh itu menyatakan secara spesifik bilangan jin dalam badan tertentu tidak boleh disahkan. Sekiranya ada perawat yang mampu mengetahui jumlah jin yang mendiami tubuh seseorang pesakit, adalah lebih elok bilangan itu tidak dinyatakan bagi mengelakkan riyak pada diri perawat serta meningkatkan kesungguhan dari diri pesakit agar terus berubat dan beramal.
2. Istilah histeria umumnya merujuk kepada penyakit-penyakit kejiwaan. Inilah istilah yang digunakan oleh kebanyakan perubatan moden manakala dalam masyarakat melayu histeria dikaitkan dengan gangguan makhluk halus. Kitab-kitab arab tidak menggunakan perkataan histeria malah lebih merujuk kepada penyakit gangguan makhluk halus (al-shar'u-Rujuk Sheikh Wahid Abdus Salam Bali). Walaubagaimanapun petunjuk hadis menggambarkan terdapatnya penyakit gila yang diakibatkan gangguan makhluk halus ke atas manusia.
3. Tindakan para perawat melakukan rawatan dengan kaedah memicit jari, menunjal jari pada mata atas alasan memberi kesakitan pada jin yang merasuk adalah amat ditentang oleh Darussyifa'. Amalan ini amat tidak digalakkan malah tidak dibenarkan sama sekali oleh Darussyifa' ke atas semua para perawatnya. Darussyifa' tidak mahu mempertikaikan kaedah perubatan tradisional lain ataupun para perawat lain (selain Darussyifa') yang menggunakannya kerana barangkali itu kaedah yang mereka pelajari. Namun, bagi semua ahli Darussyifa', arahan pengharaman kaedah tersebut telah dikeluarkan oleh pihak Darussyifa' Pusat demi menjaga nama baik dan kewibawaan perubatan Islam keseluruhannya. Darussyifa' memahami bahawa jin tidak akan dapat disakiti dengan memicit jari atau tindakan berbentuk fizikal demikian disebabkan sifat jin itu sendiri yang amat berbeza dengan manusia. Darussyifa' percaya, jin dapat disakiti dengan ruqyah berdasarkan al-Quran, al-hadis, doa-doa amalan salafussoleh dan amalan serta kaedah tertentu tanpa perlu menggunakan kekerasan mahupun tindakan fizikal seperti sedemikian. (Insyaallah satu artikel berkenaan Histeria akan dipaparkan nanti)
4. Histeria tidak hanya menganggu pelajar sekolah agama, malah pengalaman Darussyifa' Perak dan Darussyifa' di seluruh Malaysia mendapati kes-kes gangguan sebegini turut berlaku di Sekolah biasa, kilang-kilang, pusat motivasi dan tidak tertumpu kepada wanita sahaja walaupun kebanyakan kes yang dirujuk terdiri daripada kalangan wanita.
Kesimpulannya, penulis bersetuju dengan kesimpulan yang dibuat oleh A.F Us Syukri berkenaan kaedah untuk mengatasi gangguan makhluk halus ini iaitu dengan menghampirkan diri kepada Allah melalui amalan-amalan wajib dan sunnat yang dinyatakan serta amalan-amalan zikir sepertimana yang dianjurkan.
Wallahua'lam.

Jumaat, 20 Februari 2009

Penubuhan Klinik Darussyifa' Parit Buntar

Klinik Darussyifa' Parit Buntar

Peta Klinik Darussyifa' Parit Buntar (Tingkat atas bangunan rumah kedai)
No. 41, Tingkat 1,Taman Wawasan Jaya,34200 Parit BuntarPerak Darul Redzuan.



Klinik Darussyifa' Parit Buntar telah ditubuhkan hasil daripada Majlis Pengijazahan Kumpulan pertama Darussyifa' Cawangan Kemunting yang berlangsung di Kolej Multimedia, Kemunting, Taiping. Idea penubuhan ini dicetuskan oleh A.F Us. Zakaria b. Din, Pengerusi Darussyifa' Cawangan Kemunting yang ingin mengembangkan lagi Klinik Darussyifa' di utara tanahair. Pada majlis tersebut, serai 20 orang perawat yang tinggal di Parit Buntar dan kawasan sekitarnya telah berjaya diijazahkan. Sebagai memenuhi tuntutan fardhu kifayah dalam masyarakat disamping membenteras gejala syirik dan khurafat, maka satu mesyuarat pra-penubuhan telah diadakan di kediaman Us Rijaluddin b. Yahya di Taman Murni, Parit Buntar pada 6 September 2006. Pada mesyuarat tersebut, seramai 12 orang perawat telah hadir bagi menunjukkan komitmen mereka untuk bersama-sama mewujudkan Klinik Darussyifa'. Satu jawatankuasa telah dibentuk terdiri daripada:-
Pengerusi : Us Zulkifli b. Zainon
N Pengerusi : Us Rijaluddin b. Yahya
Setiausaha : Us Jalal b. Salim
N. Setiausaha: Us. Saiful Adli b. Samsudin
Bendahari : Us Hamizun b. Mahmud
HELWA : Ustzh Dina Bt Omar
Mesyuarat turut membincangkan tempat operasi. Hasil usaha gigih dan bantuan Allah, akhirnya Klinik Darussyifa' Parit Buntar mula beroperasi secara rasminya pada 6 Disember 2006 bertempat di :-
5A JALAN PULAI,
TAMAN SETIA JAYA
34200 PARIT BUNTAR
PERAK DARUL RIDZUAN.

Perjalanan Klinik Darussyifa' Parit Buntar di Taman Setia Jaya menghadapi beberapa masalah antaranya lokasi klinik yang agak jauh dan menyukarkan pengunjung serta ketidaksuaian tapak tersebut untuk dijadikan klinik rawatan. Akhirnya Darussyifa' Parit Buntar telah berpindah ke sebuah rumah kedai di Taman Wawasan Jaya. Klinik Darussyifa' Parit Buntar telah mendapat sambutan menggalakkan dari masa ke semasa. Sepanjang bulan purata pesakit yang mendapatkan rawatan adalah sebanyak 60 orang.
Senarai Perawat Klinik Darussyifa' Parit Buntar:-
1. Us. Abdul Ronif b. Jamaluddin
2. Us. Abu Naim b. Abu Bakar
3. Us Dzulfakor Ali b. Mustofa
4. Us. Hamizul b. Mahmud
5. Us. Jalal b. Salim
6. Us. Mohd Hafiz b. Mohd Sharif
7. Us. Othman b. Shapiee
8. Us. Rijalluddin b. Yahya
9. Us. Suhaimi b. Hj Tahir
10. Us. Zulkifli b. Zainol
11. Us Nor Said b. Ismail
12. Us. Harizan b. Abdullah
13. Us Ahmad Humaidi b. Hj Omar
14. Us. Khairul Fahmi b. Daud
15. Us. Ishak b. Osman
16. Us. Kamil b. Azhari
17. Us. Arman b. Ishak
18. Usth. Dina bt Omar

ALAMAT KLINIK:-
No. 41, Tingkat 1,
Taman Wawasan Jaya,
34200 Parit Buntar
Perak Darul Redzuan.

WAKTU RAWATAN : Setiap Rabu
MASA RAWATAN : Selepas Maghrib

(Program dimulakan dengan solat maghrib berjemaah, solat hajat, bacaan yasin, zikir, solat isyak dan tazkirah. Program rawatan dimulakan selesai majlis tazkirah)
UNTUK MAKLUMAT LANJUT HUBUNGI :-
1. Us. Jazmin 012-6985442
2. Us. Zulkifli b. Zainon 012-3852428

* Sekiranya anda datang awal ke Klinik Darussyifa' Parit Buntar dan mendapati Klinik masih belum dibuka nombor diatas boleh dihubungi bagi mendapatkan kepastian waktu rawatan


“ Sesiapa yang menyeru orang lain kepada hidayah (Islam) ia akan memperolehi ganjaran (pahala) sebanyak ganjaran yang diterima oleh orang yang mengikuti seruannya itu dan tidak mengurangi sedikit pun pahala (ganjaran) mereka. Demikianlah amalan yang paling mulia dan utama di sisi Allah adalah amalan yang paling banyak memberi manfaat kebaikan kepada orang ramai”
( Hadis Sahih: Riwayat Imam Muslim Daripada Abu Hurairah)










Rabu, 18 Februari 2009

PESANAN TUAN GURU

10 PRINSIP ASAS RAWATAN ISLAM
(Pesanan ini disampaikan oleh Tuan Guru Dato' Dr Haron Din pada 7 Mac 2005)

1. Ada penyakit, ada ubat
2. Allah menjadikan penyakit, Dialah yang menjadikan ubat
3. Kesembuhan bukan milik sesiapa, hanya milik Allah s.w.t
4. Manusia boleh berusaha, Insya'Allah kalau kena dengan ubatnya, Allah Taala akan sembuhkan
5. Al-Quran adalah panduan dan penghubung kepada kesembuhan penyakit.
6. Doa-doa dan bacaan-bacaan adalah ikhtiar yang menjadi sebab untuk sembuh penyakit.
7. Rawatan dengan bacaan ataupun doa, telah diijmakkan harus oleh para ulama', malah digalakkan dengan tiga syarat:-

i. Dengan membaca al-Quran
ii. Dengan bacaan-bacaan (selain daripada al-Quran) yang diketahui maknanya.
iii. Dengan mengiktikadkan bahawa Allah taala sahaja yang akan menyembuhkannya.

8. Bahan ubat hendaklah daripada bahan-bahan yang halal dan harus (jangan gunakan bahan-bahan yang haram seperti benda najis, tangkal dan seumpamanya).

9. Tidak boleh berputus asa dalam berikhtiar untuk mencari ubat dan kesembuhan.

10. Keyakinan pada diri sendiri, selain ubat yang dibuat, doa yang dibaca dan ikhtiar yang betul, pasti Allah Ta'ala akan menyembuhkan.

Ditulis semula hasil catatan Us. Mokti b. Uri

Jumaat, 13 Februari 2009

ISU: Taat Pada Pemerintah

Firman Allah :-

' Hai orang-orang yang beriman, ta'atilah Allah dan ta'atilah Rasul(Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berselisihan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (al-Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan Hari Kemudian. Yang demikian itu adalah lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya. (Surah an-Nisa [4]: 59)

Ayat yang tertera diatas merupakan perintah Allah kepada umat Islam agar sentiasa mentaati Allah dan mentaati rasulnya serta ulil amri. Perbahasan berkenaan tafsiran ayat tersebut telah dijelaskan oleh para ulamak mufassirin seperti al-Quthubi, ibnu Khasthir dan lain-lain ulama'. Penulis tidak akan membincangkan tajuk ini secara panjang lebar kerana ilmu tafsir al-Quran ini memerlukan golongan yang arif dan mahir dalam bidang berkenaan. Perlu difahami ayat-ayat al-Quran hanya boleh ditafsir dengan cara berikut:-

1. Al -Quran hendaklah ditafsirkan oleh al-Quran itu sendiri.

2. Al-Quran ditafsirkan oleh al-hadis

Justeru penulisan pada kali ini ingin membawa para pembaca memahami maksud ayat di atas secara ringkas agar para pembaca dapat memahami dalam menghadapi suasana pada hari ini. Secara ringkasnya ayat ini merupakan arahan Allah agar seluruh orang Islam yang mengaku beriman kepada Allah agar mentaatinya dengan ketaatan yang mutlak tanpa sedikitpun persoalan. Begitu jua dengan ketaatan kepada rasulullah. Namun, ulama mufassirin menjelaskan bahawa ketaatan kepada ulil amri adalah ketaatan yang tidak bersifat mutlak. Ulil amri atau golongan yang memegang tanggungjawab terhadap orang beriman hendaklah ditaati selagi mana ulil amri tersebut mentaati Allah dan Rasulnya dan arahan ulil amri tersebut juga wajib ditaati selagimana arahan tersebut selari dengan kehendak Allah dan Rasulnya. Namun ketaatan ini tidak menjadi wajib setelah arahan tersebut ini bercanggah dengan arahan Allah dan rasulnya. Ini dikuatkan lagi dengan penggunaan perkataan taat hanya pada perkataaan Allah dan Rasulnya sahaja. Penjelasan ini juga turut dikuatkan dengan hadis rasulullah s.a.w yang bermaksud:

'Wajib bagi bagi seorang muslim untuk mendengar dan taat kepada (penguasa) dalam perkara yang ia senangi dan ia benci kecuali apabila diperintah berbuat maksiat. Apabila penguasa melakukan maksiat maka tidak perlu didengari dan ditaati'. (Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)

Al-Hafizh Ibnu Hajar al-Asqalani Rahimahullah menyatakan: “Hadis ini menunjukkan wajibnya taat kepada penguasa, hal itu berlaku dalam perkara yang bukan maksiat.

Sabda Rasulullah: " Tidak ada ketaatan kepada makhluk di dalam perkara maksiat" (Hadis Riwayat Bukhari)

Istilah ulil amri itu sendiri mempunyai maksud yang berbagai. Terdapat sebahagian ulama' menafsirkan perkataan ulil amri sebagai pemerintah manakala sebahagian ulama' lain menafsirkannya sebagai ulama'. Malah Ibnu Taimiyyah turut menyatakan : 'Ulil Amri mencakupi dua golongan iaitu ulama' dan penguasa'.

Dalam krisis perlembagaan yang berlaku di negeri Perak, penulis tidak mahu membincangkannya kerana ia melibatkan ilmu undang-undang tubuh Negeri yang hanya layak dibahaskan oleh golongan yang terlibat dengannya. Sebagai rakyat kita berhak mengetahui isu sebenar semasa tanpa menghukum tindakan tersebut sebagai derhaka hanya berlandaskan pada maklumat yang tidak pasti. Firman Allah :

" Wahai orang-orang yang beriman . Apabila datang orang fasik membawa berita, maka perhatikanlah dengan teliti" (al-Hujarat: 6)

Ini kerana umum mengetahui Keistimewaan Raja-Raja telah mula terhakis semasa zaman Tun Dr Mahadhir menjadi Perdana Menteri disamping Institusi Raja pada masa kini tidak lagi seperti di zaman Kesultanan Melayu dahulu yang mana Raja adalah pemerintah yang mempunyai kuasa yang sangat besar kepada rakyatnya. Tindakan Menteri Besar tidak meletakkan jawatan atas nasihat dan pandangan daripada pengamal undang-undang yang beliau temui dimana mereka menyatakan terdapat batasan kuasa antara Raja dalam hal berkaitan pemecatan seorang Menteri Besar. Sekiranya kenyataan ini benar, ini bermakna tindakan tidak meletak jawatan bukanlah satu penderhakaan sebaliknya merupakan satu teguran kepada institusi beraja agar dapat memahami batasan kuasa seperti yang ditetapkan oleh Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri. Atas masalah percanggahan pendapat antara para pengamal undang-undang mengenainya, adalah lebih elok agar kita serahkan sahaja kepada mahkamah untuk memutuskannya dan tidak pula kita terikut-ikut dengan melebalkan pihak tersebut sebagai penderhaka. Menderhaka lebih menjurus kepada menentang arahan yang sah, sebaliknya tidaklah dikira menderhaka sekiranya arahan tersebut tidak sah. Sikap teguran yang baik ini adalah menepati saranan rasulullah :

'Barangsiapa yang melihat kemungkaran maka ubahlah dengan tangannya. Apabila tidak mampu maka dengan lisannya. Apabila tidak mampu maka dengan hatinya. Dan itulah selemah-lemah iman. (Hadis Riwayat Muslim)

Kenyataan mufti Perak berkenaan adalah amat dikesali. Ketegasan Mufti yang melontarkan pandangan hendaklah sesuai dengan pendirian ulama' yang berani menyatakan kebenaran sungguhpun ia amat sukar untuk dilaksanakan. Perlu difahami sungguhpun anak diwajibkan taat kepada ibubapa dan isteri wajib mentaati suaminya namun ketaatan ini adalah terbatas selagimana ibubapa atau suami tidak mengajak kepada perkara yang bertentangan dengan arahan Allah. Semua ketaatan yang bertentangan dengan arahan Allah adalah terbatal sebagaimana di sebutkan diatas. Para Ulama' yang tidak menyatakan kebenaran, serta menukarkan hukum Allah mengikut keselesaan mereka amat dimurkai Allah dan rasulnya. Terdapat beberapa ayat al-Quran dan hadis nabi yang menjelaskan mengenainya. Ulama' haruslah berpegang dengan firman Allah s.wt :

"Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa-apa yang Kani turunkan diantara beberapa keterangan dan petunjuk setelah Kami terangkan kepada manusia dalam kitab, nescaya mereka itu dikutuk Allah dan dikutuk oleh orang-orang yang mengutukinya" ( al-Baqarah : 159)

"Wahai orang-orang beriman, hendaklah kamu menjadi saksi orang-orang yang sentiasa menegakkan keadilan, lagi menjadi saksi (yang menerangkan kebenaran) kerana Allah sekalipun terhadap diri kamu sendiri, atau ibubapa dan kaum kerabat. Kalaulah orang (yang didakwa) itu kaya atau miskin (maka janganlah kamu terhalang daripada menjadi saksi yang memperkatakan kebenaran) kerana Allah lebih bertimbangrasa kepada keduanya. Oleh itu janganlah kamu turuti hawa nafsu supaya kamu tidak menyeleweng daripada keadilan" (al-Nisa: 135)

Tidak taat kepada raja adalah derhaka - Mufti
IPOH 6 Feb. - Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria (gambar) berkata, sesiapa sahaja yang tidak taat kepada pemerintah ataupun raja yang memerintah sesebuah negeri, orang itu dianggap derhaka. Katanya, di dalam al-Quran jelas menyuruh umat Islam supaya sentiasa taat kepada Allah, rasul dan pemerintah iaitu raja. ''Raja yang adil dan bijaksana dalam melaksanakan tugas demi kepentingan umat Islam asalkan tidak bertentangan dengan syariat, wajib dihormati. ''Oleh itu, kita wajib menghormatinya selama mana raja itu memerintah di sesebuah negeri itu," kata beliau ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini. Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin semalam yang enggan meletak jawatan walaupun dititah oleh Sultan Perak, Sultan Azlan Shah. Mohammad Nizar enggan melepaskan jawatan sebagai Menteri Besar Perak dengan alasan masih menyandang secara sah mengikut Perlembagaan dan Undang-Undang Tubuh Negeri Perak. Mengulas lanjut, Harussani berkata, seseorang yang tidak taat kepada raja selagi raja itu tidak melakukan perkara yang dilarang, bererti derhaka. ''Kita juga diwajibkan taat kepada ibu bapa serta guru dan jika tidak taat itu bererti menderhaka kepada mereka," katanya. -UTUSAN MALAYSIA


PENGKALAN CHEPA, 8 Feb (Hrkh) - Golongan alim ulama di Negara ini harus bersikap adil di samping memihak hanya kepada Islam dalam menyelesaikan sesuatu isu apa lagi mengeluarkan kenyataan berbaur politik. Timbalan Mursyidul Am, Dato' Dr Haron Din, menyifatkan kenyataan Mufti Perak, Dato' Seri Harussani Zakaria, yang mengeluarkan kenyataan sesiapa tidak taat kepada pemerintah dianggap derhaka dilihat sebagai tidak menepati tugasnya sebagai Mufti yang hanya wajib memihak pada Islam dan bukannya pada mana-mana individu apa lagi untuk kepentingan politik. Menurutnya, tindakan sedemikian hanya akan mengundang kekeliruan di kalangan masyarakat, kerana golongan ulama merupakan rujukan utama masyarakat dalam masaalah agama. Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung kenyataan mufti berkenaan yang didakwa sedemikian sebagai merujuk tindakan Menteri Besar Perak, Dato' Seri Muhammad Nizar, yang enggan melepaskan jawatannya sebagai menteri besar. Harussani baru-baru ini mendakwa, sesiapa yang tidak taat kepada pemerintah ataupun Raja yang memerintah sesebuah negeri, orang itu dianggap derhaka. Beliau berkata demikian selepas merasmikan majlis penutup Kursus Kepimpinan Dakwah Halaqat, anjuran kerajaan negeri dengan kerjasama Unit Dakwah Halaqat, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kelantan, di Putik, di sini semalam. "Mufti Perak telah menyatakan pendapatnya, tetapi tidak pernah berlaku seumpamanya sebelum ini di mana Mufti telah memihak pada mana-mana parti politik. "Sepatutnya sebagai orang yang diberi tanggungjawab menjaga kepentingan agama, Mufti tidak seharusnya terjebak dalam kancah politik, selain hanya memihak kepada kebenaran Islam yang satu,"ujarnya lagi. Haron Din, seterusnya memberitahu kenyataan Mufti sedemikian jelas menampakkan ianya kurang bijak dalam memberikan pandangannya berhubung kemelut politik di Perak. "Kalau nak membuat sebarang ulasan pun biarlah ianya memberi gambaran yang jelas iaitu Islam,"ujarnya lagi. Terdahulu ketika berucap pada majlis itu beliau merujuk pada sejarah Islam bagaimana seorang alim ulama yang masyhur Izzudin Abdul Salam yang berani menyatakan kebenarannya walaupun di hadapan sultan sehingga beliau akhirnya dibuang daerah. Menurutnya, keberanian ulama di zaman ini amat diperlukan khususnya untuk menangani kegawatan suasana politik dunia dan tempatan yang semakin meruncing. "Hanya golongan ulama sejati yang berani mengeluarkan kenyataan yang benar walaupun sedar diri terpaksa berhadapan dengan sebarang kemungkinan,"ujarnya lagi. -HARAKAH

Khamis, 12 Februari 2009

PERUTUSAN MB PERAK


Saya bersyukur ke hadrat Allah SWT atas kesihatan tubuh badan dan kesabaran yang dianugerahkanNya kepada saya dan seluruh rakyat negeri Perak Darul Ridzuan. Saya mengambil kesempatan ini untuk menerangkan beberapa perkara berkaitan perkembangan krisis di negeri Perak terutamanya selepas upacara angkat sumpah Menteri Besar baru negeri ini yang berlangsung di Istana Iskandariah petang tadi. Dengan penuh rasa tanggungjawab, sukacita saya menyatakan bahawa perlantikan Menteri Besar baru itu sesungguhnya adalah tidak mengikut Undang-Undang Perlembagaan Negeri sebagaimana sepatutnya. Apabila saya tidak meletak jawatan seperti yang dititahkan oleh DYMM Paduka Seri Sultan Perak, sebenarnya saya telah pun meneliti semua undang-undang dan peraturan yang berkaitan serta telah mendapatkan pandangan dan nasihat daripada ahli dan pakar undang-undang. Permohonan saya kepada DYMM Sultan untuk mendapatkan perkenan membubarkan Dewan Undangan Negeri adalah menepati dan mengikut peruntukan Undang-Undang Perlembagaan Negeri secara jelas dan pasti. Perlembagaan memperuntukkan dengan jelas bahawa pembubaran DUN sepatutnya telah pun berlaku setelah permohonan perkenan saya kemukakan kepada DYMM Tuanku Sultan. Saya juga yakin bahawa pembubaran DUN adalah langkah terbaik bagi menyelesaikan kemelut politik negeri Perak. Biarlah rakyat membuat keputusan. Saya percaya bahawa rakyat berhak membuat keputusan berkenaan parti manakah yang rakyat mahu berikan mandat sebagai kerajaan. Keputusan menyerahkan penentuan itu kepada rakyat adalah bertepatan dengan prinsip demokrasi dan sistem Raja berperlembagaan yang dijunjung bersama. UMNO telah mencemarkan Institusi Raja melalui konspirasi yang sangat kotor semata-mata kerana dendam kesumat dan nafsu melampau untuk memerintah. Mereka sanggup mengheret Institusi Raja kepada kecelaruan yang boleh menjejaskan penghormatan dan sanjungan rakyat terhadap istana. Tiga Kaedah ‘Lucut Jawatan’ Menteri Besar Berhubung kecelaruan isu ‘letak jawatan’ atau ‘lucut jawatan’ saya sebagai Menteri Besar, suka saya jelaskan kepada seluruh rakyat negeri Perak bahawa Perkara 16(6) Undang-Undang Perlembagaan Negeri dengan terang menyatakan bahawa ‘lucut jawatan’ saya hanya boleh berlaku melalui 3 kaedah iaitu :


Pertama – pembubaran Dewan Undangan Negeri.

Kedua – undi tidak percaya dalam sidang khas Dewan Undangan Negeri.

Ketiga – saya meletak jawatan secara sukarela.


Tetapi apa yang terjadi sekarang, tiada mana-mana satu pun di antara 3 kaedah itu berlaku. Saya tidak meletak jawatan. Pembubaran DUN tidak berlaku. Belum lagi berlangsung sidang khas atau apa-apa sidang membincangkan usul undi tidak percaya terhadap saya. Maka bagaimana boleh dikatakan saya bukan lagi Menteri Besar Perak? Apabila saya masih lagi Menteri Besar Perak yang sah mengikut undang-undang, maka adalah ganjil apabila dilantik seorang Menteri Besar yang baru. Bukan saja ganjil, tapi salah. Perlantikan Menteri Besar hanya boleh atau perlu dibuat apabila berlaku kekosongan jawatan itu. Sehingga saat ini saya masih MB mengikut perlembagaan. Belum berlaku kekosongan. Saya MB yang sah manakala Dato’ Dr. Zambry adalah MB tidak sah atau MB haram. Fitnah Media Kawalan UMNO – Saya Nak Saman Sultan, Saya Arahkan Rakyat Memberontak dan Saya Menjerit Di Pejabat Hari ini timbul isu bahawa saya akan saman DYMM Tuanku Sultan. TV1 dan TV2 serta semua saluran TV milik Media Prima menyiarkan berita itu. Ini adalah satu fitnah yang sangat dahsyat. Tohmahan jahat ini dicipta oleh UMNO untuk menimbulkan kebencian orang ramai khususnya rakyat negeri Perak terhadap saya dan Pakatan Rakyat. Mereka mengulas isu ini secara terarah untuk menjauhkan kita dari istana. Mereka mencipta tuduhan ini untuk membangkitkan kemarahan orang Melayu terhadap saya dan Pakatan Rakyat dengan tujuan menenggelamkan perbincangan tentang pencabulan undang-undang yang mereka lakukan demi merampas kuasa. Saya juga dituduh menggerak dan mengarahkan rakyat supaya bangkit menentang istana. Media yang dikuasai UMNO menggambarkan saya bertanggungjawab ke atas perhimpunan rakyat yang berlaku di merata tempat dalam masa beberapa hari ini termasuk himpunan di Kuala Kangsar yang tercetus kekecohan. Sehubungan dengan itu, saya dengan ini menafikan sekeras-kerasnya segala tuduhan dan fitnah yang dilemparkan terhadap saya. Saya tidak mengeluarkan apa-apa arahan kepada rakyat untuk maksud berhimpun menyatakan bantahan kepada istana. Semua ini adalah propaganda UMNO. Media elektronik yang dipengaruhi UMNO juga memutarbelit laporan mengenai insiden di pejabat saya iaitu pejabat Menteri Besar pagi tadi. Mereka melaporkan bahawa saya ‘menjerit’ ketika kekecohan semasa kehadiran puluhan wartawan. Sebenarnya yang menjerit itu bukan saya. Yang menjerit ialah Dato’ Setiausaha Kerajaan Negeri iaitu Dato’ Dr. Abdul Rahman Hashim yang menghalau wartawan supaya keluar dari bilik itu. Wartawan dalam dan luar negeri menjadi saksi tindakan primitif Setiausaha Kerajaan Negeri yang menghalau petugas media di hadapan saya. Saya tegaskan sekali lagi bahawa bukan saya yang menjerit seperti dilaporkan oleh media elektronik pengampu UMNO. Saya nafikan sekeras-kerasnya tuduhan itu. Anda boleh saksikan sendiri video yang sempat dirakamkan oleh salah seorang wartawan ketika insiden itu. Dato’ Dr. Abdul Rahman Hashim yang menjerit. Sukacita saya menyatakan sekali lagi bahawa saya menyanjung tinggi Institusi Istana sepanjang sepuluh bulan lebih saya memikul amanah ini dan saya telah memberikan kepatuhan saya kepada DYMM Tuanku Sultan dengan sepenuh jiwa dan raga. Dalam perkara yang sedang berlaku ini, saya sebenarnya bermaksud membela dan mempertahankan Institusi Diraja bahkan Institusi Kesultanan Melayu seluruhnya supaya tidak dipandang memihak kepada mana-mana kumpulan dalam isu ini. Saya tidak rela rakyat menganggap Istana menyebelahi mana-mana pihak. Saya ingin menyelamatkan istana daripada tohmahan rakyat. Saya ingin memelihara kepercayaan rakyat kepada institusi ini iaitu institusi yang luhur dan adil. Pesanan Kepada Seluruh Rakyat Negeri Perak Saya merayu kepada seluruh rakyat negeri Perak supaya janganlah bertindak diluar batasan. Apa yang kita lakukan adalah usaha menuntut keadilan serta menuntut diberikan hak kepada rakyat untuk membuat pilihan sepertimana yang dijamin oleh perlembagaan. Terimakasih kepada semua rakyat negeri Perak atas sokongan, pandangan dan ucap selamat yang diberikan kepada saya. Saya sudahi dengan wabillahi taufiq wal hidayah wassalamu alaikum warahmatullah.

Isnin, 9 Februari 2009

Al-Fatihah Buat Almarhum Us Roslan Shahrum





Y.B A.F Us Roslan Shahrum

Al- Fatihah buat A.F. Us Roslan Shahrum yang telah kembali ke rahmatullah pada hari Isnin 9 Febuari 2009 bersamaan 13 Safar 1430 Hijriah. Seluruh warga Darussyifa' merasakan amat kehilangan. A.F Us. Roslan merupakan antara salah seorang perawat Darussyifa' Ipoh terawal di Negeri Perak. Beliau yang aktif dalam aktiviti kemasyarakatan pernah menjawat jawatan Naib Pengerusi Darussyifa' Ipoh. Beliau merupakan bekas Pengarah Sumber Tenaga Manusia & Pentadbiran Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Perak (PKNP), Pensyarah UPM, OUM & ITM PERAK. Berkelulusan Diploma Pengajian Islam UIA (1991), Ijazah Sarjana Muda Sastera (SAINS POLITIK &PSIKOLOGI) UKM 1983 dan Ijazah Sarjana (MASTER SAINS) -PEMBANGUNAN SUMBER MANUSIA UPM 1997.Almarhum meninggalkan seorang Isteri bernama Puan Safiah bt Harun dan 11 orang anak. Allahyaham juga seorang yang aktif dalam perjuangan Islam dengan menang dalam Pilihanraya Umum lalu bagi Parlimen Bukit Gantang. Allahyaham dikatakan meminjam basikal untuk membeli ubat kerana kereta allahyarham rosak. Mungkin akibat kepenatan, allahyarham telah diserang sakit jantung. Jenazah al fadhil Us Roslan telah disolatkan oleh ribuan ummat Islam yang mengenali beliau baik di bidang kerjaya, politik mahupun para pesakit yang pernah mendapatkan khidmatnya. Seorang pengunjung yang hadir menyatakan almarhum seorang yang sangat baik, suka membantu orang lain serta tidak pernah menolak untuk membantu sekiranya diminta. Ramai para pesakit yang telah sembuh hadir untuk mendoakan almarhum. Pemergian almarhum bukan sahaja satu kehilangan besar buat Darussyifa', para penduduk kampungnya di Changkat Larang, para penyokong dan para pengundi di Bukit Gantang serta seluruh pejuang dan pendokong gerakan Islam. Jenazah allahyarham turut diimamkan oleh al fadhil Us. Ahmad Awang. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang-orang beriman. Firman Allah :
'(Iaitu) mereka yang diambil nyawanya oleh malaikat dalam keadaan mereka bersih (dari kufur syirik dan maksiat) sambil malaikat itu berkata kepada mereka; Selamat sejahtera kepada kamu, masuklah ke dalam syurga disebabkan amal baik yang telah kamu kerjakan'
(al Nahl: 32)
Firman Allah lagi:

' Whai jiwa yang tenang tenteram, Kembalilah kepada Tuhanmu dalam keadaan redho dan diredhoi. Maka masuklah ke dalam golongan hamba-hambaku dan masuklah ke dalam syurgaKu'
(al-Fajr : 27-30)
Y.B Dr Hatta antara pempinan gerakan Islam yang hadir
Y.A.B Dato' Seri Ir Mohammad Nizar b. Jamaluddin turut meluangkan masa menziarahi allahyarham










Jumaat, 6 Februari 2009

Naik Turunnya Pemerintah

Suasana sesak dihadapan Kediaman Rasmi Menteri Besar Perak
(Kelihatan para penyokong membunyikan hon tanda sokongan)

Suasana penuh sesak di dalam kawasan kediaman Menteri Besar Perak
(Para penyokong terdiri perbagai lapisan masyarakat mendengar ucapan Menteri Besar Perak)

Pemerintah merupakan salah satu elemen penting dalam sesebuah kerajaan. Di negara kita, pemerintah hari ini dinaikkan melalui saluran demokrasi iaitu melalui Pilihanraya yang diadakan. Sesungguhnya naik turunnya seorang pemerintah mahupun sesebuah kerajaan adalah merupakan satu perkara yang berlaku atas izin Allah. Hanya Allahlah yang mampu mengangkat dan hanya Allah jualah yang menurunkan pemerintah dan kerajaannya. Firman Allah:-

Katakanlah: ""Wahai Tuhan Yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki. Engkau muliakan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau hinakan orang yang Engkau kehendaki. Di tangan Engkaulah segala kebajikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu ( AL- Imran : 26 )


Ayat diatas, secara jelas menunjukkan bahawa naik turunnya pemerintah dan kerajaannya adalah diatas kehendak dan izin Allah. Namun demikian, perlu difahami setiap pemerintah yang dinaikkan oleh Allah tidak semestinya ia mendapat keredhoan Allah. Begitu jua dengan pemerintah yang diturunkan oleh Allah tidak semestinya juga merupakan pemerintah yang dimurkai Allah. Kesalahan dalam memahami ayat diatas menyebabkan ramai diantara ummat Islam menganggap setiap pemerintah yang berjaya memegang tampuk pemerintahan adalah disebabkan mereka dipilih oleh Allah atas redho Allah menyebabkan mereka mampu memerintah dalam tempoh yang lama sungguhpun dalam pemerintahannya terdapat perlanggaran terhadap titah perintah Allah. Begitu juga bila mana terdapat pemerintah yang cuba sedaya upaya untuk melaksanakan amanah Allah atasnya, apabila ia diturunkan Allah daripada kedudukannya, maka terdapat diantara kita beranggapan pemerintahannya tidak mendapat redho Allah. Sesungguhnya inilah pemahaman yang salah lagi batil. Apakah dengan menangnya Parti Bath di Iraq satu ketika dahulu menunjukkan Allah redho kepada Saddam Hussin sedangkan umum mengetahui Saddam banyak membunuh para ulama' ketika perang Iraq-Iran dan terhadap puak Kurdis. Apakah dengan turunnya Parti Rafah di Turki satu ketika dahulu menunjukkan Allah tidak redho pada Parti yang memperjuangkan Islam itu ? Sesungguhnya penilaian Allah adalah berbeza dengan penilaian manusia. Pemerintah merupakan satu amanah Allah yang perlu ditakuti dan bukanlah satu perkara yang menjadi kebanggaan. Setiap pemerintah akan dipersoalkan akan apa yang diperintahkannya dihadapan Allah S.W.T kelak. Firman Allah dalam surah an-Nisa: 58-59 maksudnya: ' Sesungguhnya Allah memerintahkan kamu menyerahkan amanah kepada yang berhak menerimanya dan (memerintahkan kamu) apabila menetapkan hukum diantara manusia supaya kamu menetapkannya dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya' Ingatlah peringatan rasullullah S.A.W dalam sabdanya yang bermaksud:
'Sesiapa juga yang memegang urusan kaum muslimin kemudian ia melantik seorang (pemimpin) pada hal ia tahu ada orang lain yang lebih layak dan patut untuk kepentingan kaum muslimin, maka sesungguhnya ia telah mengkhianati Allah dan Rasulnya'.
Tindakan melantik pemimpin yang tidak diredhoi Allah ini menimbulkan kesan sepertimana yang digambarkan oleh Rasulullah S.A.W bermaksud:
' Jika disia-siakan amanah maka tunggulah kiamat (kehancuran). Sahabat bertanya bagaimanakah yang dikatakan mensia-siakan amanah itu? Jawan rasulullah : Apabila urusan (pekerjaan) itu diberikan kepada orang yang bukan ahlinya'
Pemerintah yang suka melakukan kemewahan dan menentang arahan Allah ini jika terus-menurus memerintah akan mengundang bala Allah yang lebih besar pada suatu masa yang Allah lebih ketahui sebagaimana firmannya yang bermaksud: ' Dan jika Kami hendak membinasakan sesebuah negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan penderhakaan di dalam negeri iu, maka sudah sesuailah berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya' ( al-Isra' : 16)
Bala dan bencana bukan sahaja merujuk kepada kejadian tsunami, gerak gempa atau sebagainya. Peningkatan inflasi, ketiadaan sumber bekalan makanan, peningkatan harga barang sehingga menyusahkan rakyat kesemuanya merupakan bala Allah. Ingatlah pesanan Rasulullah dalam hadisnya bermaksud:
' Sesungguhnya bencana (yang) telah menimpa orang-orang yang terdahulu dari kamu ialah (kerana) apabila orang-orang bangsawan mencuri, mereka membiarkan sahaja (tanpa dihukum). Tetapi apabila orang-orang yang lemah mencuri mereka mengenakan had (hukuman) keatasnya. Demi Allah bahawa sekiranya Fatimah binti Muhammad mencuri sekalipun, nescaya aku akan potong tangannya'.
-wallahua'lam.
Antara sepanduk yang dibentangkan di Kediaman Menteri Besar
Us. Saiful Adli b. Samsudin
Rujukan:
1. ak-Quran
2.Fiqh Siasah Hassan al Banna : Dr Muhammad Abdul Qadir Abu Faris
3. Islam & Politik Kenegaraan : Dr Abdul Karim Zaidan




Selasa, 3 Februari 2009

Gambar Tn Guru Dato' Dr Haron Din Di Masjid Sultan Azlan Shah Ipoh Pada 1 Febuari 2009









Atas permintaan ramai, bersama-sama ini saya kepilkan gambar Tuan Guru ketika di Masjid Sultan Azlan Shah, Ipoh pada 1 Febuari 2009 lalu. Para peminat boleh men downloadkan gambar diatas dengan klik kepada gambar dan save di komputer masing-masing.

Us. Saiful Adli b. Samsudin

Isnin, 2 Februari 2009

Executive Talk Bil 2/2009 di Dewan Banquet SUK Perak Bersama Dato' Dr Haron Din

Tuan Guru Dato' Dr Haron Din telah sudi menyampaikan ucapan dalam Majlis Executive Talk yang dianjurkan oleh Kerajaan Negeri Perak. Majlis yang diadakan pada pukul 8.00 pagi itu turut dihadiri Kakitangan Awam yang berkhidmat di Negeri Perak.
Tuan Guru Dato' Dr Haron Din dalam ucapannya meminta rakyat di negeri ini agar sentiasa melaksanakan tugas yang diamanahkan bukan hanya untuk mencari rezeki semata-mata malah niat yang utama perlu disematkan hendaklah setiap pekerjaan, tugasan yang dilaksanakan dilakukan kerana Allah semata-mata. Tuan Guru menyatakan perbezaan manusia dengan haiwan adalah kehidupan manusia ini adalah untuk Allah dan kehidupan didunia ini adalah satu kehidupan yang sementara. Tuan Guru memetik beberapa ayat al-Quran dalam ucapan beliau. Antara isi kandungan yang disampaikan adalah:
1. Firman Allah dalam surah at-Tiin : 4 ' Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dengan sebaik-baik kejadian'.
Penciptaan manusia sebagai makhluk yang terbaik diantara makhluk-makhluk ciptaan Allah ini tidak boleh dipertikaikan. Manusia bukan sahaja cantik dari rupa paras jika dibandingkan dengan haiwan malah manusia juga diberikan akal yang dengan akal ini memberikan kelebihan pada manusia. Antaranya firman Allah ' Dan sesungguhnya Kami telah memuliakan anak-anak Adam, dan Kami telah memberi mereka menggunakan berbagai-bagai kenderaan di darat dan laut dan Kami telah memberikan rezeki kepada mereka dari benda-benda yang baik-baik serta Kami telah lebihkan mereka dengan selebih-lebihnya atas banyak makhluk-makhluk yang telah Kami ciptakan." Surah al Isra' : 70
Kelebihan-kelebihan yang telah Allah kurniakan ini semuanya adalah supaya manusia melakukan segala amanah yang diberikan untuk mengabdikan kepadaNya sebagaimana firman Allah yang bermaksud : ' Dan tidak Kami jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada Ku'. (al-Dzariyyat: 56)
Tuan Guru turut menyentuh perihal niat bagi setiap kakitangan di negeri ini sesuai dengan sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud: 'Hanya segala amalan dinilai berdasarkan niat dan hanya bagi tiap-tiap seseorang apa yang diniatkannya. Maka barangsiapa hijrahnya kepada Allah dan Rasulnya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasulnya. Dan barangsiapa hijrahnya bagi dunia yang ia akan memperolehinya atau perempuan yang ingin mengahwininya, maka hijrahnya kepada apa yang ia berhijrah kepadanya'
Sesungguhnya setiap niat dihati kakitangan dalam melaksanakan tugas ini sememangnya diketahui Allah. Sesungguhnya Allah menilai berdasarkan niat pada setiap amalan dan Allah tidak melihat hanya kepada luaran sebagaimana Sabda Rasulullah yang bermaksud :
" Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada badan kamu dan tidak juga kepada rupa paras kamu tetapi Allah memandang kepada hati kamu"
Banyak lagi mutiara ilmu yang ditaburkan untuk panduan rakyat dan kakitangan di negeri ini telah diberikan oleh Tuan Guru dalam majlis tersebut agar kakitangan dan rakyat di negeri ini dapat melaksanakan amanah yang diberikan dengan sebaik mungkin sehingga dapat mengecapi syurga Allah diakhirnya sebagai Happy Ending.
Dilaporkan Oleh: Us. Saiful Adli b. Samsudin

Ceramah Umum Tn Guru Dato' Dr Haron Din Di Masjid Sultan Azlan Shah Pada 1.02.2009

Tuan Guru Dato' Dr Haron Din sedang menyampaikan ceramah


Lautan Manusia yang mengutip mutiara ilmu yang disampaikan

Jawatankuasa Masjid Sultan Azlan Shah bersama Persatuan Ulama' Malaysia Cawangan Perak telah menganjurkan Ceramah Agama Bertajuk Masalah Ummah Masa Kini Dan Isu Semasa bertempat di Dewan Solat Utama Masjid Sultan Azlan Shah, Ipoh. Program bermula selepas solat maghrib ini telah mendapat sambutan yang sangat memberangsangkan. Penceramah jemputan bagi menjayakan majlis tersebut adalah merupakan seorang pendakwah dan ulama' terkenal tanahair, iaitu Tuan Guru yang dikasihi Prof. Dato' Dr Haron Din. Ahli-ahli Darussyifa' Ipoh telah diminta agar membantu perjalanan program berjalan lancar khususnya terhadap perkara berkaitan Tuan Guru. Antara intipati mutiara ilmu yang ditaburkan oleh Tuan Guru, ialah Tuan Guru telah menyentuh agar seluruh rakyat negeri Perak yang hadir agar bersama-sama mempastikan agar kesihatan rohani turut diambil kira dalam kehidupan seharian. Tuan Guru menyatakan kebanyakan manusia umumnya hanya menitik beratkan kesihatan berbentuk fizikal tetapi amat jarang yang menitik beratkan kesihatan rohaniah. Akibatnya, manusia lemah dalam rohani menyebabkan berlakunya perbagai maksiat dan perkara-perkara yang bertentangan dengan kehendak Allah. Lemahnya rohani masyarakat Malaysia kini dapat dilihat dalam satu siri ujian saringan yang dilaksanakan oleh Darussyifa' Pusat mendapati seramai kira-kira 400 orang telah memohon untuk kursus Pengubatan Islam yang terdiri daripada perbagai lapisan masyarakat seperti doktor, guru, ustaz, peguam, jurutera dan sebagainya. Melalui ujian saringan yang dilakukan mendapati hanya kira-kira 30% sahaja dari jumlah tersebut berjaya melepasi ujian. Hasil ujian mendapati kira-kira 70% peserta tidak boleh membaca al-fatihah dengan betul. Keadaaan ini amat membimbangkan kerana al-fatihah adalah rukun dalam solat lima waktu. Banyak lagi mutiara ilmu yang diberikan oleh Tuan Guru yang tidak dapat ditulis disini. Diakhir ceramah, Tuan Guru telah mendoakan air yang disediakan untuk hadirin yang berhajat. Tuan Guru telah dibawa menjamu selera oleh pihak urusetia sebelum berangkat pulang.


Tn Guru Dato' Dr Haron Din meniupkan air

Ahli-ahli Darussyifa' Ipoh bergambar bersama Tuan Guru


Tuan Guru Dato' Dr Haron Din bersama Dato' Sheikh Mohd Nor Mansur al-Hafiz

Sesi bergambar bersama Tuan Guru. (Kelihatan ahli-ahli Darussyifa' bersama ahli-ahli Persatuan Ulama' Malaysia dan Jawatankuasa Masjid Sultan Azlan Shah)

Tuan Guru tidak menghampakan hasrat seorang peminat yang datang meminta untuk mendoakan anaknya

Tuan Guru berangkat pulang ke bilik penginapan
Dilaporkan oleh: Us. Saiful Adli b. Samsudin

Program Tuan Guru Dato' Dr Haron Din Di Kediaman Rasmi Y.A.B Menteri Besar Perak Pada 1.02.2009



Tuan Guru kita yang dikasihi, Prof. Dato' Dr Haron Din telah sudi menrima jemputan dari Y.A.B Menteri Besar Perak Darul Ridzuan untuk mengadakan majlis ilmu di Dewan Kediaman Rasmi Menteri Besar Perak. Program kuliah khusus untuk muslimat ini bermula jam 2.00 petang pada 1.02.2009 yang lalu.


Pada majlis kuliah tersebut, Tuan Guru telah mengulas perkara berkaitan kewajipan setiap muslim agar mentaati Allah dalam setiap perkara. Tuan Guru turut menyatakan cabaran besar bagi setiap pejuang Islam dalam perjuangannya sepertimana ujian getir yang pernah diterima para sahabat. Tuan Guru turut menyentuh kisah keluarga Yasir serta ujian yang ditanggungnya. Sesungguhnya antara golongan awal menerima Islam adalah golongan mustad'afin iaitu golongan yang lemah. Banyak perkara yang disentuh oleh Tuan Guru dalam mengigatkan kita agar sentiasa ikhlas dalam amalan dan istiqomah dalam perjuangan walaupun kita diuji dengan perbagai ujian dan dugaan. Sesungguhnya amat besarlah keberuntungan buat mereka yang mencari redho Allah dalam setiap perkara yang dilakukan.