Selasa, 20 April 2010

SURAT EDARAN PKPI 1/2002: TATAKELAKUAN PERAWAT

Berikut disertakan SURAT EDARAN PKPI 1/2002 berkenaan tatakelakuan perawat yang mesti dipatuhi setiap ahli Darussyifa'. Tindakan disiplin menggantung dari merawat, menggantung keahlian atau dipecat dari menjadi ahli persatuan dengan sijil ijazah pengubatan Islam ditarik balik boleh diambil oleh Jawatankusa Disiplin Darussyifa' Pusat sekiranya terdapat laporan bertulis yang sah keatas ahli-ahli yang melanggar tatacara tersebut. Surat Edaran ini disertakan sebagai panduan ahli dan orang ramai dalam mempastikan sistem perubatan Islam terus terpelihara. Orang ramai khususnya mereka yang menerima rawatan dialu-alukan untuk memberikan laporan/aduan keatas salah laku perawat berkenaan dengan jelas bagi membantu pihak Darussyifa' mengambil tindakan seterusnya demi menjaga nama baik Islam dan kaedah perubatan yang didukung oleh Darussyifa'. Aduan boleh dibuat pada mana-mana Darussyifa' Cawangan atau pun terus ke Ketua Jawatankuasa Disiplin & Tatatertib Darussyifa' Pusat No 5, Jalan 1/7D, 43650 Bandar Baru Bangi, Selangor. Segala aduan hendaklah dilakukan secara bertulis beserta bukti yang lengkap






SURAT EADARAN 1/2002 : PERILAKU PERAWAT DARUSSYIFA'


Saudara/Saudari,


Dengan penuh hormat dimaklumkan bahawa Jawatankuasa Pusat PKPI telah banyak menerima aduan tentang perilaku perawat-perawat yang merawat pesakit sama ada di rumah-rumah persendirian, di Darussyifa' Pusat atau Darussyifa' Cawangan. Aduan-aduan tersebut datangnya daripada pesakit atau dikalangan perawat. Pada peringkat awalnya aduan-aduan adalah bersifat peribadi tetapi sejak kebelakangan ini tidak lagi bersifat peribadi, malah jika tidak diawasi akan meruntuhkan sistem pengubatan islam yang dipelopori oleh PKPI. Jawatankuasa PKPI telah mengadakan beberapa sesi perbincangan tetang aduan-aduan tersebut dan telah secara peribadi menasihati perawat terbabit. Disamping itu Y.Bhg Tuan Guru telah berkali-kali menerusi kuliah-kuliah menasihati perawat-perawat tentang perlunya menjaga disiplin dan merawat pesakit secara betul, tetapi perawat masil lagi tidak mengendahkan nasihat-nasihat tersebut. Oleh itu jawatankuasa telah bersetuju untuk memaklumkan kepada saudara/i tentang aduan-aduan tersebut agar saudara/i dapat mengambil langkah-langkah pembaikan walaupun hanya melibatkan segelintir perawat. Antara aduan-aduan yang diteriama adalah:-

1. Rawatan yang berbeza daripada amalan Y.Bhg Tuan Guru

Pada suatu ketika dahulu ahli-ahli PKPI telah dimaklumkan bahawa terdapat seorang perawat yang menggunakan besi kuning untuk tujuan rawatan. Perkara tersebut telah ditegur dan ahli tersebut secara senyap tidak lagi merawat di Darussyifa'. Kini kaedah rawatan yang berbentuk kekerasan telah dilakukan kepada pesakit gangguan sehingga melibatkan tubuh fizikal pesakit. Pesakit mengadu bahawa beliau sedar ketika dirawat, tetapi oleh kerana kesakitan fizikal yang dialami adalah kuat, maka pesakit akan meronta-ronta. Terdapat juga aduan perawat menuduh pesakit telah diganggu oleh makhluk halus tetapi meminta pesakit jangan mempercayainya seratus peratus. Tuduhan para pesakit diganggu atau buatan orang adalah satu perkara yang tidak boleh dipastikan secara mutlak dan tidak wajar dimaklumkan kepada pesakit. Walupun pesakit diberitahu supaya jangan mempercayai seratus peratus, namun dakwaan tersebut datangnya daripada perawat itu sendiri. Meletakkan tangan kepada kawasan-kawasan yang dilarang oleh syarak serta perubatan secara tidur masih juga diamalkan.

2. Hubungan Intim Antara Perawat Dengan Pesakit

Hubungan intim antara perawat dengan pesakit berlaku dikalangan perawat sejak kebelakangan ini. Akibatnya keharmonian keluarga perawat telah terjejas. Wujudnya hubungan tersebut antara lain berpunca daripada pesakit dirawat berdua-duaan tanpa ditemani oleh mahram, terutama sekali dibilik tertutup. Disamping itu terdapat dikalangan perawat merawat pesakit wanita di rumah perawat pada waktu-waktu tertentu (seperti ditengah malam) ataupun di rumah pesakit dengan alasan untuk memberikan rawatan rapi dan khusus. Perubatan seumpama ini bukan sahaja tidak disenangi oleh keluarga perawat, malah keluarga pesakit pun mencurigai keikhlasan perawat. Masyarakat telah mempersoalkan kewibawaan perawat tersebut dan telah menjadi satu isu yang hangat diperkatakan sehingga melibatkan imej baik pengubatan Islam dan Y.Bhg Tuan Guru. Perawat perlu diingatkan supaya mengelakkan daripada mengamalkan kaedah perubatan yang boleh menimbulkan fitnah dan perlakuan yang melibatkan kepentingan peribadi. Hubungan antara perawat dengan pesakit perlu amanah dan semata-mata untuk kepentingan rawatan sahaja.

3. Sumbangan Terlalu Komersial

Salah satu sifat utama yang perlu dimiliki oleh perawat pengubatan Islam ialah ikhlas. Oleh kerana masyarakat Melayu lazimnya memberikan sedikit ganjaran apabila rawatan dilakukan, maka terdapat beberapa orang perawat yang secara tak langsung meletakkan sumbangan sebagai kriteria utama dalam melakukan rawatan. Gejala seperti ini berlaku apabila seorang perawat meletakkan "bayaran" yang tinggi bagi mendoakan kelarisan perniagaan. Disamping itu terdapat juga perawat menjemput pesakit yang merawat di Darussyifa' untuk membuat rawatan lanjutan di rumah perawat. Pernah berlaku satu insiden dimana dua orang perawat berebut seorang pesakit dengan alasan bahawa pesakit tersebut adalah pesakitnya. Dari kaca mata pesakit perbuatan ini adalah kurang manis. Perilaku sedemikian menunjukkan bahawa amalan mengubat merupakan satu perniagaan yang memberi ganjaran kewangan kepada perawat.

4. Semangan Berpasukan Semasa Rawatan

Perawat-perawat PKPI adalah satu pasukan yang saling bantu-membantu antara satu dengan lain. Justeru, perlu diwujudkan satu semangat berpasukan dikalangan perawat. Terdapat juga beberapa orang perawat yang menjadual rawatannya di rumah tanpa memberitahu Jawatankuasa PKPI. PKPI menggalakkan penggunaan Darussyifa' Pusat dan Cawangan-Cawangan sebagai tempat melakukan rawatan walaupun sekali-sekala terdapat pesakit mengunjungi rumah perawat. Semangat berpasukan perlu diwujudkan apabila terdapat beberapa orang perawat secara tidak langsung mempelekeh kewibawaan perawat lain dengan menyatakan bahawa doa perawat tersebut tidak mustajab.

5. Tingkahlaku Perawat Perlu Diawasi.

Pesakit adalah orang yang berada dalam kesusahan dan memerlukan pertolongan daripada perawat. Mungkin terdapat pesakit yang telah berikhtiar sekian lama dengan cara perubatan konvensional dan bebelanja ribuan RM tetapi masih belum dapat menyelesaikan masalah penyakit yang dihadapi. Oleh itu, tingkah laku perawat perlu diawasi oleh kerana ditakuti apabila suatu insiden yang tidak diingini berlaku keseluruhan sistem pengubatan Islam terjejas. Oleh itu perlu kita mematuhi etika pengubatan PKPI yang telah dibentuk pada suatu ketika dahulu.

Sekian sahaja dimaklumkan dan saya harap menerusi edaran ini perawat-perawat akan mengambil langkah pembaikan masing-masing bagi menjamin kebaikan pengubatan Islam. Semoga Allah merestui usaha murni kita.

Hj Abdul Rahman Ahmad
Pengerusi
Persatuan Kebajikan dan Pengubatan Islam Malaysia

ETIKA PENGUBATAN ISLAM PKPI
1. Setiap penyakit ada ubat. Usaha adalah ikhtiar manusia, manakala kesembuhan adalah hak Allah
2. Setiap pesakit berhak mendapatkan rawatan tanpa batasan waktu.
3. Ikhlas adalah sifat utama yang mesti dimiliki, manakala kesabaran, keyakinan, kejujuran, berakhlak mulia dan amanah memantapkan kemustajaban doa.
4. Usaha rawatan adalah ibadah. Segala perlaksanaaan mesti selaras dengan hukum syarak.
5. Elakkan fitnah ketika melakukan rawatan dan berinteraksi. Pesakit perempuan mesti menutup aurat dan ditemani oleh waris.
6. Konsep dan pemahaman kaedah rawatan perlu dihayati dengan jujur dan yakin. Sandarkan segala harapan kepada Ihsan Ilahi semata-mata.
7. Penonjolan diri adalah dilarang, manaka rawatan hanya diberi ketika diminta.
8. Perawat mesti amanah memelihara kepercayaan pesakit, keluarga dan masyarakat. Elakkan perlakuan yang melibatkan kepentingan peribadi manaka rawatan dilakukan tanpa perbezaan ja
9. Rahsia pesakit adalah satu amanah dan sulit dan hanya perlu untuk kepentingan rawatan sahaja. Jauhkan penerangan yang tidak jelas/samar bagi mengelakkan kekeliruan.ntina dan martabat diri.

0 ulasan:

Catat Ulasan