Isnin, 17 Mei 2010

SAKA:Boleh Sakiti Orang Lain Dan Diri Sendiri




llmu Saka Boleh Sakiti Orang Lain Dan Diri Sendiri

Membicarakan tentang SAKA adalah satu perkara sensitif. Sesuatu yang tidak nampak dan tidak mudah untuk diyakini. Masyarakat melayu memahami saka sebagai ilmu yang diperturunkan atau dipusakai daripada waris teratas kepada waris di bawahnya daripada ibu ataupun bapa kepada anak, daripada datuk atau nenek kepada salah seorang daripada cucu atau cicitnya, ataupun ilmu yang dipusakai daripada seorang bapa saudara kepada anak saudara atau kepada seseorang yang berada dalam lingkungan keluarga.Saka adalah sejenis gangguan makhluk halus yang berpunca sama ada daripada jin atau syaitan. Kebiasaannya proses terjadinya saka ini bermula apabila ada manusia yang ingin berdamping dengan makhluk halus dan akhirnya menggunakan kebolehan yang ada pada makhluk halus tersebut untuk tujuan-tujuan tertentu.Yang dimaksudkan dengan ‘ilmu yang dipusakai’ itu ialah ilmu yang ada kaitan dengan jin-jin, sama ada jin berkenaan dibela, dibuat sahabat ataupun dibuat saudara, disedari atau tidak disedari. Dengan perantaraan makhluk tadi, waris berkenaan berupaya melakukan rawatan penyakit, menilik dan sebagainya dalam keadaan menurun atau tidak menurun. Hasil daripada penglibatan makhluk ini juga waris adakalanya melibatkan diri dengan ilmu kebatinan mempertahankan diri seperti ilmu amalan wali suci, budi suci dan lain-lainnya atau ilmu kebatinan yang dinamakan amalan Al-Fatihah, silat syeikh, amalan sinar Islam dan sebagainya. Amalan kebatinan mempertahankan diri ini juga melibatkan ilmu kebal, ilmu penggerun, ataupun amalan yang lebih bersifat peribadi seperti ilmu seri muka, ilmu kebidanan tradisional atau ilmu andaman tradisional. Pemilik saka yang melibatkan ilmu perbomohan ataupun dukun yang diwarisi oleh seseorang akan membolehkan pewaris memiliki kebolehan untuk melakukan rawatan dan sebagainya yang berkaitan dengan ilmu kebatinan seperti yang pernah dilakukan oleh pewaris tadi, berupaya melakukan rawatan dalam keadaan menurun biarpun dia tidak pernah mempelajari ilmu kebatinan yang khusus.Dari sinilah lahirnya orang yang tidak sedarkan diri atau separuh tidak sedarkan diri, menurun lalu melakukan rawatan, berupaya menilik sesuatu yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar dan sebagainya. Hal demikian berlaku kerana makhluk tadi meresap dalam tubuh orang berkenaan, menguasai otak, jasad, lidah dan pergerakkan lalu menggunakan jasad manusia untuk bertindak.

Keadaan seperti ini dikenali sebagai ‘menurun’ dimana makhluk halus tadi telah menurun atau meresap dalam tubuh manusia lalu bertindak melakukan sesuatu menurut tujuan asal makhluk ini meresap dalam tubuh manusia. Pelbagai natijah luar biasa (nadir) mencarik kebiasaan adat dan tidak dapat difikiri oleh akal punca dan sebab musabab berlaku seperti yang dijelaskan. Iaitu boleh melakukan rawatan, menilik benda-benda ghaib, menjadi kebal, digeruni, mengangkat benda-benda berat dan sebagainya yang tidak upaya dilakukan oleh manusia biasaMakhluk yang berdampingan itu dalam proses masa tertentu menjadi sebahagian daripada dampingan manusia menyebabkan orang yang seumpama ini berupaya melakukan sesuatu yang tidak upaya dilakukan oleh manusia biasa. Jin atau makhluk halus yang dibela oleh manusia, pada kebiasaannya memerlukan manusia yang biasanya terdiri daripada kaum keluarga atau terus berdampingan dengan manusia setelah tuan yang asal tadi meninggal dunia. Makhluk yang seperti inilah yang dinamakan SAKA yang diperturunkan dari satu generasi kepada generasi berikutnya. Penurunan saka boleh berlaku dengan sengaja atau tidak sengaja.
Dilakukan dengan sengaja apabila seseorang itu secara berterangan menyatakan pada waris tertentu seperti anaknya yang dia adalah orang yang paling sesuai atau berkelayakkan mewarisi ilmu pemiliknya yang dimiliki selama ini. Apabila orang yang berkenaan menyatakan kesanggupannya menerima, maka bermula dari tarikh itu dia telah mewarisi saka tadi.Penurunan saka juga boleh berlaku secara tidak langsung apabila seseorang waris itu menerima barang-barang tertentu, yang pada kebiasaannya terdiri daripda keris, lembing ataupun tombak atau objek lain seperti tangkal, azimat, batu geliga, akik dan sebagainya.Apabila seseorang itu menerima saka tadi, tidak kira samaada pada asalnya pewaris itu redha atau tidak lalu akhirnya tunduk menerima dan melakukan upacara atau syarat-syrat yang diajar secara langsung atau tidak langsung termasuk ketika mimpi, makhluk tadi akan semakin rapat dengan ‘tuan’ barunya yang boleh ‘diperintahkan’ melakukan sesuatu. Iaitu untuk tujuan rawatan seperti yang dijelaskan. Untuk membinasakan lawan atau orang lain dengan permintaan pelanggan yang datang menemuinya.
Dari sinilah lahirnya pelbagai jenis amalan kebatinan seperti ilmu pengasih, ilmu penunduk, ilmu seri muka, ilmu pemisah iaitu untuk memisahkan antara suami isteri, ilmu pelalau iaitu ilmu menyebabkan seseorang itu tidak kira lelaki atau perempuan tidak mendapat jodoh atau premis perniagaan yang tidak didatangi oleh pelanggan.Termasuk dalam ilmu kebatinan ini ialah khidmat daripada pemilik saka yang boleh digunakan untuk menyakiti seseorang yang boleh menyebabkan seseorang itu tidak normal atau bertindak seperti orang yang tidak waras, santau dan sebagainya. Semua amalan ini termasuk dalam kategori ilmu sihir iaitu tindak tanduk manusia yang melibatkan jin-jin atau yang dikenali sebagai makhluk-makhluk halus. Perlu dijelaskan bahawa amalan sihir adalah salah satu perbuatan dosa besar yang membinasakan.

Ilmu Yang Diwarisi Melalui Saka Ada Dua Jenis

Jenis Pertama

Adalah seperti yang dijelaskan diatas yang ada kalanya boleh digunakan untuk sesuatu yang dianggap boleh memberi manfaat seperti untuk tujuan rawatan, ilmu pengasih, digunakan untuk mencari barang hilang dan sebagainya. Selain mencari barang hilang saka juga boleh digunakan untuk mencuri barang kepunyaan orang lain seperti mencuri wang, barang kemas, pakaian termasuk seluar dalam dan baju dalam. Terlalu banyak hadis membicarakan tentang keupayaan jin-jin yang mencuri bahan makanan iaitu kurma dizaman Nabi s.a.w.Selain boleh ‘digunakan’ untuk tujuan yang dijelaskan tadi, makhluk ini juga sering menyakiti orang lain, jiran-jiran termasuk kaum keluarga tuan saka tadi malah dalam keadaan tertentu makhluk ini boleh menyesatkan iman si empunya diri yang dianggap sebagai tuan tadi akan menyerang tuannya terutama ketika telah uzur,sakit atau ketika tua. Orang Melayu yang memahami hal-hal yang berkaitan dengan saka ini sering beranggapan bahawa makhluk ini seumpama tidak terkawal apabila tuannya meninggal dunia dan tidak ada dikalangan keluarga yang sedia untuk mengambil alih peranan yang dimainkan oleh pewaris selama ini. Keadaan akan menjadi redha apabila salah seorang daripada waris sudi menjadi tuan kepada makhluk ini. Anggapan ini ada kebenarannya tetapi pada hakikatnya biarpun makhluk ini mempunyai tuan baru ia tetap menjadi masaalah kepada manusia terutama kepada keluarga yang terlibat kerana antara tujuan utama iblis dan syaitan itu ialah untuk menyesatkan manusia seberapa banyak yang boleh agar mereka dapat masuk ke neraka bersamanya.

Jenis Kedua

Saka ataupun penyakit yang diwarisi daripada seorang pewaris kepada seorang atau beberapa orang waris akibat daripada gangguan atau serangan iblis dan syaitan yang berlaku turun temurun. Bermaksud sekiranya seorang pewaris itu sakit, sakit yang sama akan dideritai oleh warisnya.Pada kebiasaannya sakit yang berpunca daripada saka tidak kira samada saka jenis pertama atau kedua adalah sama. Sebagai contoh sekiranya seseorang itu tidak boleh tidur malam, selalu termenung, berasa sakit kepala seperti dibaji-baji lalu dia menghantuk-hantukan kepala maka keadaan yang sama akan dialami oleh keturunannya atau mereka yang diserang oleh saka tadi yang terdiri daripada kaum keluarganya.
Tidak mudah untuk memberi penjelasan bahawa seseorang itu sakit akibat saka. Umumnya apabila sesuatu masaalah atau sakit itu dirujuk kepada mereka yang terlibat dengan amalan kebatinan, maka selalunya dikatakan bahawa penyakit tersebut dirujuk sebagai kena buatan orang, kena sihir, gangguan, saka dan sebagainya.Hakikatnya masaalah penyakit perlu dirujuk kepada pakar kerana punca penyakit itu adalah pelbagai akibat kecederaan seperti luka,patah, keracunan, stress, depress dan sebagainya akibat gangguan ataupun sihir.Segala punca gangguan ini sukar diakui oleh pengamal perubatan moden tetapi kesemua faktor yang dijelaskan berlaku kepada mangsa.


PROFESION SAKA


Sesetengah ilmu saka ini juga melibatkan makhluk halus yang berkaitan dengan profesion tertentu yang kadang-kala melibatkan haiwan tertentu seperti :-


1.SAKA HARIMAU.

Saka jenis inilah yang menjadi pilihan kebanyakan pembelanya sebab ia lebih berani dan mampu menakutkan orang ramai apatahlagi musuh-mush ‘tuannya’. Bagi mereka yang berniat tidak baik kepada pembela saka ini atau ahli keluarganya atau rumah kediamannya atau kebunnya maka jin peliharaan tadi akan menjelma menjadi seekor harimau bagi tujuan menakutkan orang berkenaan.


2. SAKA BUAYA.

Kebiasaannya saka jenis ini digunakan untuk tujuan mengawal atau menjinakkan haiwan buaya.


3. SAKA ULAR.

Kebiasaannya saka jenis ini digunakan untuk tujuan mengawal atau menjinakkan haiwan ular.


4.SAKA BOMOH.

Kebiasaannya saka jenis ini digunakan untuk tujuan mengubat pesakit-pesakit yang ada kaitan dengan makhluk halus.


5. SAKA KUAT.

Kebiasaannya saka jenis ini digunakan untuk tujuan supaya ‘tuannya’ menjadi kuat boleh mengangkat barang-barang yang berat atau menjadikan ‘tuannya’ kebal daripada sebarang tikaman objek tajam.


6. SAKA SUSUK.

Kebiasaannya saka jenis ini digunakan untuk tujuan supaya ‘tuannya’ lebih kelihatan cantik pada pandangan mata yang melihatnya walaupun hakikatnya dia tidak lagi cantik. Biasanya diamalkan oleh kaum wanita.


7. SAKA BIDAN.

Kebiasaannya saka jenis ini digunakan untuk tujuan perbidanan dan urutan selepas bersalin.
KESAN-KESAN BAIK KONONNYA YANG BOLEH DIPEROLEHI OLEH SESEORANG DARIPADA AMALAN SAKA ( jadi janganlah menerima saka ini)


1. Boleh melindungi diri,ahli keluarga dan harta benda.

2. Boleh mengawal banatang buas.

3. Boleh memberikan kekuatan dan kekebalan kepada pengamalnya.

4. Boleh menghasilkan daya tarikan yang berbentuk khayalan kepada orang yang memandangnya.

5. Boleh menguruskan lading dan kebunnya.

6. Boleh membuat orang sakit melalui bisikan-bisikan jin peliharaannya di telinga pembelanya.

7. Boleh meramalkan perkara-perkara ghaib.
KESAN BURUK DARIPADA SAKA


Sukar untuk melihat secara zahir kesan buruk daripada saka ini, namun apabila menggunakan kacamata agama berasaskan al-Quran dan as-Sunnah maka kelihatanlah kesan buruk diantaranya ialah :-


1. Boleh membawa syirik kepa Allah SWT kerana manusia bergantung kepada yang selain daripada Allah iaitu jin, syaitan dan makhluk halus.

2. Boleh mengganggu pembelanya jika pembelanya melanggar pantang larang seperti tidak menjamunya pada masa-masa tertentu. Atau tidak mengasapkan objek tertentu seperti keris dan sebagainya dengan asap kemenyan pada malam jumaat.

3. Boleh merosakkan hubungan suami isteri di mana makhluk halus saka ini boleh berupa dalam bentuk tuannya(pembela) dan menyetubuhi isteri tuannya sedangkan tuannya yang sebenar di tempat lain tanpa pengetahuan isteri tersebut.

4. Boleh memecah belahkan keluarga dan masyarakat selepas sesi rawatan di mana makhluk halus tadi akan memberitahu kepada pesakit kononnya yang membuatkan dia sakit ialah si fulan bin si fulan yang dengki kepadanya.

5. Boleh menipu daya pembelanya kerana mereka akan beramal dan berzikir dengan jumlah yang tertentu dalam tempoh tertentu kerana arahan makhluk halus.

6. Boleh menyebabkan pembelanya menjadi malas kerana bergantung harap kepada jin peliharaannya untuk menguruskan kerja sehariannya seperti menguruskan lading, menjaga ternakan, berburu, turun ke laut menangkap ikan, mengarahkan toyol mencuri duit dan sebagainya.

7. Boleh menyebabkan ‘tuannya’ susah keluar ruh ketika hendak mati seperti kehausan yang amat sangat dan sebagainya.

HUKUM SAKA PADA PANDANGAN AGAMA

Hukumnya adalah haram dan berdosa serta boleh menyebabkan syirik kepada Allah. Jika kita telah memilikinya maka berusahalah untuk membuannya. Jika kita bakal memilikinya, maka tolaklah daripada menerima saka tersebut.Ini keraana iblis dan syaitan telah bersumpah di hadapan Allah SWT bahawa dia dan kuncu-kuncunya akan terus berusaha mengganggu, menipu danmenyesatkan manusia sehinggalah ruh manusia berpisah dar jasadnya sebagaimana yang dijelaskan dalam surah al-Hijr ayat 39 yang bermaksud :


“Iblis berkata : Wahai Tuhanku, oleh kerana Engkau telah menjadikan aku sesat, maka sesungguhnya aku akan menghiaskan segala jenis maksiat kepada manusia di muka bumi ini dan aku pasti akan menyesatkan mereka kesemuanya”.


Al-Quran telah menjelaskan bahawa manusia adalah khalifah Allah di atas muka bumi ini bukannya malaikat atau jin yang merangkumi iblis dan syaitan. Mengapa manusia harus merendahkan darjatnya yang lebih tinggi daripada jin yang akhirnya terpengaruh dengan tipudaya jin.Allah SWT telah memberi amaran kepada umat manusia supaya sentiasa berwaspada daripada iblis dan syaitan kerana makhluk halus ini ialah musuh ketat manusia sebagaiman ayat 60 Surah Yasin yang bermaksud :


Bukankah Aku telah perintahkan kamu wahai anak Adam agar kamu jangan menyembah syaitan? Sesungguhnya syaitan itu musuh kamu yang jelas”.


RAWATAN TERHADAP SAKA

Cara membuang saka bukanlah dengan cara bersemah, membuang ancak dan sebagainya yang jelas bertentangan dengan ajaran Islam. Tetapi kita disuruh oleh Islam supaya membina pertahanan diri dengan amalan yang fardhu mahupun yang sunat. Banyakkan zikir dan doa yang boleh melindungi kita daripada gangguan syaitan seperti :-


1. Melazimkan diri dengan membaca ayat kursi selepas solat dan sebelum tidur atau ketika diganggu oleh makhluk halus.


2. Lazimmembaca doa mengusir syaitan dalam ayat 97-98 surah al-Mukminun.


2.1. Sentiasa membaca al-Quran terutamanya surah al-Baqarah

2.2. Sering membaca ta’awwuz ketika hendak memulakan sesuatu kerja.

2.3. Amalkan pada setiap pagi dan petang dengan membaca al-Mu’awwizat (surah al-Ikhlas, surah al-Falaq dan surah an-Nas) dengan duduk menghadap kiblat sambil menadah kedua belah tangan seperti orang berdoa. Selepas membaca Fatihah dan mu’awizzat tersebut, tiup ke tangan perlahan-lahan hingga habis nafas kemudian raup dua tapak tangan tadi ke muka, kepala dan seluruh anggota badan (yang boleh dicapai oleh tangan). Lakukanlah amalan ini sekali atau 3 kali sebagai perlindungan daripada gangguan jin dan syaitan. Ianya boleh dilakukan untuk diri sendiri atau anak isteri.


3. Bagi melindungi rumah kediaman pula hendaklah kita elakkan menyimpan sebarang patung di dalam rumah, pastikan bacaan al-Quran sering berkumandang di dalam rumah dan amalkan solat hajat beserta bacaan Yasin memohon kepada Allah SWT melindungi rumah kediaman kita.

4. Lazimkan diri untuk qiyammullail kerana syaitan akan kepanasan apabila mendekati manusia yang sentiasa melakukan ibadah di waktu malam.


5. Sentiasa berpuasa sunat pada hari-hari yang disunatkan berpuasa kerana ianya boleh menyempitkan saluran pergerakan syaitan dalam badan manusia.


6. Dapatkanlah rawatan daripada pengamal pengubatan Islam yang berasaskan syariat dan bukannya pengamal perubatan yang berasaskan makhluk halus atau berdampingan dengan jin dan syaitan.


7. Bakar tulisan, buku, tangkal azimat yang diterima.Boleh juga direndamkan ke dalam cuka atau garam dan kemudian dibuang ke sungai atau laut atau ditanam.


8. Jangan sebut nama pewaris atasnya.


9. Jangan jumpa pengamal ilmu saka itu.


10. Ingatlah, manusia hanya berikhtiar dan berusaha, kesembuhan milik Allah SWT. Yang penting jangan putus asa atau rasa jemu untuk terus berikhtiar mencari kesembuhan yang sebenar.

(Kertas kerja dibentangkan oleh Ust.Mohd Fauzi Mustaffa dalam seminar perubatan Islam anjuran Iq Insan Training & Consultancy)

6 ulasan:

River Ranger Perak berkata...

Saya dahulu kerap bermimpi dengan harimau yang berleher putih. Harimau ini melompat dari satu bukit ke satu bukit yang lain. Saya juga kerap bermimpi buaya hitam yang menakutkan. Ketika saya di wad, beberapa orang saudara saya mendakwa pernah melihat seekor harimau bersama saya di wad. Apakah pandangan ustaz ? adakah ia boleh dikaitkan dengan saka ?

Darussyifa' Batu Gajah berkata...

Sukar untuk dinyatakan perihal saka ini kerana perlu dilihat pada latarbelakang keluarga dan keturunan. Namun begitu adalah lebih baik tidak diketahui adakah ia saka, sihir atau sebagainya. Apa yang penting anda perlu berubat untuk mendapatkan kesembuhan dijauhi gangguan-gangguan sedemikian. Mimpi-mimpi binatang yang menakutkan ini umumnya telah memberikan satu jawapan bahawa anda telah diganggu dengan gangguan daripada makhluk-makhluk halus. Perlu juga diingat bahawa sesungguhnya mimpi tergolong dalam 3 kategori. Mimpi daripada Allah, Daripada Syaitam mahupun mainan tidur. Tn Guru Dato' Dr Haron Din pernah menjelaskan bahawa umumnya 99% mimpi adalah bukan dari Allah. Saudara mungkin diganggu dengan mimpi sedemikian disamping simptom-simptom yang lain kesemuanya merupakan tanda kemungkinan-kemungkinan yang saya sebutkan tadi. Berusaha dan berubatlah semoga anda segera sembuh dan dijauhi dari gangguan-gangguan sedemikian. Wallahua'lam

mufinlapin berkata...

Saya ada pertanyaan. Keturunan saya ada saka bidan. Saya pernah diberi peluang untuk melihat dan mendengar benda-benda tersebut. Kelebihan baik yang saya dapat adalah dapat melihat benda tersebut, mengurut orang lain dan roh saya merayau pada orang yang sedang bercakap tentang diri saya. Hingga ke satu tahap saya sukar membuangnya kerana sayang akan kelebihan tersebut. Namun banyak kekurangan saya hadapi seperti kelebihan saya hilang selepas saya memberitahu orang lain dimana saya perlu meluahkannya sebelum saya menjadi gila (iman x kuat). Namun disebabkannya, saya menjadi perempuan yang jahat dan nakal. Ke"shock" atas kelebihan-kelebihan tersebut menyebabkan saya tersimpang dan tidak mahu menjadi orang yang baik kerana saya hanya boleh mendapat kebaikannya jikalau menjadi orang yang baik dan mengikuti perintah-Nya. Kini saya sudah tersimpang dengan jauh sekali sehingga sukar untuk berpatah kembali. Kini orang yang menjadi pewaris saka tersebut telah meninggal dunia dan benda tersebut mencari tuan yang baru. Pukul 3/4 pagi semalam adik lelaki saya dikejutkan dengan bunyi orang ketuk tingkap rumah dan bunyi bising yang berasal dari rumah saya tetapi tidak tahu sumbernya walaupun saya telah mencarinya dengan membuka langsir rumah dan pergi ke tingkat dua. Namun bunyi itu hilang begitu sahaja. Saya ingin tahu apakah saka tersebut memilih adik lelaki saya walaupun saya rasa bahawa saka tersebut lebih sukakan perempuan, apakah yang perlu saya lakukan untuk kembali ke jalan yang benar, dan apakah bunyi-bunyi pelik (seperti ketukan tingkap dan bunyi berterusan seolah-olah barangan sedang dialihkan). Apakah juga jalan yang perlu saya lakukan agar saka tersebut tidak memilih tuan dari adik-adik saya?

anazmuslimah berkata...

anak sya mengalami penyakit kulit berpanjangan dri bayi smpi sekarang dh berumur 2tahun,klinik kulit,pakar kulit,swasta n kerajan dh p chek..dktr kata ekzema..tp mslh sya,ank sy x prnah baik kulitnya..sntiasa kering n menyalin..sya pgi rwtan tradisional..buat air pnawar pn sma jgk...las sya pergi 1 rmh saudara ni..kwn sy bgtau dia pengamal perubatn islam...dia bgtau penyakit ank sya keturunan..n saka sblh istri..utk pengetahuan jgk..istri sya slalu mengalami mimpi jatuh tmpt tinggi n sekor ulr yg nk msuk kdlm rmh..n sukar tdur mlm mimpi ni krap brlaku sblm khwin..slpas kahwin hanya kdg2..apa pandangan di sebaliknya ?

Trendy Outfits berkata...

Salam ustaz, saya menghadapi masalah sukar untuk mengandung. Saya sudah berubat ni merata-rata tempat. keturunan saya ada seorang bidan terkenal dahulu (nenek sebelah ibu). semua tempat yang saya pergi mengatakan dari saka bidan itu..macamana saya nak berubat, sudah banyak tempat saya pergi, dan tak ada apa2 kesan. Tolongla ustaz

Unknown berkata...

Salam,nk tnya ade ke manusia sampai 15 saka?

Catat Ulasan