Isnin, 10 Mei 2010

Program Hari Keluarga Darussyifa' Malaysia

Peserta Hari Keluarga Darussyifa' pada sesi bergambar
Teluk Segadas, Pulau Pangkor, Perak




Program Hari Keluarga Darussyifa' Malaysia telah berjaya dilaksanakan pada 7 hingga 9 Mei 2010 yang lalu. Program yang diadakan di Teluk Segadas, Pulau Pangkor ini telah disertai oleh hampir kesemua cawangan Darussyifa' di Semenanjung Malaysia. Antara cawangan yang hadir termasuklah Darussyifa' Cawangan Ipoh, Darussyifa Cawangan Kemunting, Darussyifa Parit Buntar, Darussyifa' Kajang, Darussyifa' Cawangan Johor, Darussyifa' Cawangan Kelantan, Darussyifa' Alor Setar, Darussyifa' Melaka Darussyifa' Bangi selaku urusetia dan Jawatankuasa Pusat Darussyifa'. Program yang dirancang dan dianjurkan oleh Darussyifa' Pusat ini telah mengatur perbagai aktiviti yang menarik.
Ahli Darussyifa' Perak (Ipoh) sampai di Jeti Lumut
Tn Hj Abdul Rahman b. Ahmad serta rombongan Darussyifa' Pusat sampai di Jeti Lumut

Us. Rashidie dan Us Zul bergambar bersama Us Mokhtar Kassan
Suasana di dalam feri menuju ke Tekuk Segadas








Tapak perkhemahan untuk penginapan

Aktiviti bermula dengan acara bebas sebaik sahaja sampai ke Teluk Segadas. Aktiviti rasmi bermula sebaik sahaja azan maghrib dikumandangkan dengan solat Maghrib berjemaah diikuti dengan zikir dan yaasin. Selepas solat Isyak berjemaah, majlis dimuatkan dengan aktiviti tazkirah dan pesanan penting daripada Tuan Guru Dato' Dr Haron Din.

Ahli-ahli khusyuk mendengar pesanan penting Tuan Guru Dato' Dr Haron Din




Sungguhpun hari keluarga pada kali ini tidak dihadiri oleh Tuan Guru, namun kehadiran beliau dapat dirasakan pada majlis tersebut. Sebuah rakaman ucapan Tuan Guru telah ditayangkan kepada ahli akan pesanan-pesanan penting beliau. Pada rakaman tersebut, Tuan Guru telah menyatakan kegembiraannya terhadap aktiviti ini yang telah berjaya dilaksanakan sungguhpun tanpa kehadiran beliau. Tuan Guru sebenarnya amat berkeingginan untuk menghadirinya memandangkan tarikh tersebut merupakan tarikh pilihan Tuan Guru sendiri. Namun, Tuan Guru terpaksa bergegas ke Kota Bahru atas tugas yang amat penting dalam gerakan Islam di Malaysia menyebabkan Tuan Guru terpaksa melupakan hasrat untuk bersama ahli darussyifa' di Teluk Segadas. Ucapan yang penuh dengan taburan mutiara ilmu tersebut digambarkan dengan seolah-olah Tuan Guru menyertai kami di Pulau Pangkor.

Antara lain, Tuan Guru turut meminta agar ahli-ahli semua berubah dan bersedia dengan segala perkara yang mungkin berlaku. Tuan Guru meminta agar setiap ahli beristiqomah dengan amalan serta mempertingkatkan iman dan amal agar Darussyifa' akan terus maju dan jaya dengan misi dan visinya dalam mencari keredhoan Allah walaupun tanpa kehadirannya kelak.

Ketidak hadiran Tuan Guru pada majlis yang penuh bererti ini menunjukkan sikap kesediaan dan kesiapsiagaan ahli Darussyifa' dalam menghadapi segala kemungkinan-kemungkinan yang telah ditentukan Allah s.w.t.

Tuan Guru tidak mahu melihat Darussyifa' hanya dilihat pada individu tetapi dilihat pada Darussyifa' itu sendiri dan kesediaan ahli menjayakan aktiviti ini tanpa kehadiran Tuan Guru telah menunjukkan kesediaan ahli menerima segala kemungkinan yang ditakdirkan kelak. Sesungguhnya Tuan Guru amat terharu dan berharap agar Darussyifa' tidak akan terkubur malah terus berkembang sungguhpun tanpa kehadiran beliau.

Pada hari kedua (8.5.2010) aktiviti Hari Keluarga Darussyifa' diserikan dengan qiamullail. Para ahli telah berkumpul di Surau seawal 3 pagi untuk melakukan amalan sunnah tersebut. Selepas solat subuh berjemaah, A.F Ust Abdul Rahman Nawas telah sudi memberikan sedikit tazkirah ringkas bagi menmperingatkan semua ahli akan peringatan dan pesanan penting Tuan Guru.

Selepas sarapan pagi sekitar jam 8.00. Ahli-ahli Darussyifa' dipecahkan kepada beberapa kumpulan untuk melaksanakan acara 'Explorerace'. Kesemua ahli dipecahkan dan besama-sama menjayakan aktiviti lasak tersebut. Perbagai acara menarik diadakan termasuklah memasang kenderaan mainan, meniup 14 buah belon, berkayak ke tengah laut, abselling, memasak meggi dan sebagainya. Aktiviti berakhir dengan acara mencipta binaan. Pada sebelah malamnya pula aktiviti BBQ diadakan sejurus selepas solat Isyak berjemaah.

Aktiviti tamat pada hari Ahad-9.5.2010 pada jam 11.00pagi.

Sesungguhnya aktiviti tersebut amat memberi kesan dan bermakna kepada semua ahli.

Ahli-ahli mandi laut












0 ulasan:

Catat Ulasan