Selasa, 4 Mei 2010

Keratan Majalah Melinea Muslim: 6 Anak-anak Siti Halimah Semuanya Doktor

Hajjah Siti Halimah Sh Kadir, 56 mempunyai empat anak dan dua menantu yang menjadi doktor tetapi beliau berkunjung ke Pusat Rawatan Darussyifa' setiap tahun selama 13 tahun untuk mendapatkan rawatan.
Beliau tiada masalah mendapatkan rawatan moden untuk apa sahaja penyakit daripada anak-anak dan menantunya mereka tidak dapat mengesan penyakitnya walaupun menggunakan peralatan dan pengetahuan mendalam tentang perubatan moden.
Ikhtiar terakhir beliau ialah Datuk Professor Dr Haron Din.
Isteri kepada bekas Pegawai Pendidikan Daerah Raub, Pahang, Siti Halimah berkata sejak 13 tahun lalu, beliau berulang-alik dari Kuantan ke Pusat Rawatan Darussyifa', Bangi untuk mendapatkan rawatan setelah terkena sihir.
"Pada peringkat awalnya saya merasakan satu keanehan dalam diri saya. Kepala terasa seperti dicucuk-cucuk dan perut pula sering memulas-mulas. Apabila diperiksa anak-anak, kesemua mereka mendapati saya sihat dan tidak mengalami sebarang penyakit.
"Saya pergi mendapatkan rawatan doktor disebabkan pada hari penghabisan haid saya, darah yang keluar berketul-ketul. Saya rasa seperti mengalami keguguran tetapi doktor yang merawat saya mensyaki ada kemungkinan besar ada ketumbuhan dibahagian peranakan dan menasihat saya menjalani pembedahan untuk mengetahui puncanya."
"Saya tidak mahu dibedah dan segera menemui Dr Haron Din untuk mendapatkan rawatan alternatif. Sejurus sahaja minum air bacaan doa Dr Haron Din keluar banyak ketulan darah dan sejak itu haid saya menjadi normal. Malah pembedahan yang disyorkan doktor juga tidak jadi dilakukan disebabkan saya telah kembali pulih".
"Bagaimanapun saya tetap berkunjung ke Pusat Rawatan ini kerana penyakit tetap datang dari semasa ke semasa. Mengikut purata kira-kira 10 kali dalam setahun saya akan berkunjung ke Darussyifa' " . Katanya.
Siti Halimah menambah beliau pernah mengalami lumpuh dilengan sebelah kiri dan setelah dirujuk seorang dari anaknya seorang pakar klinikal, beliau hanya menjalani latihan terapi melalui kaedah senaman.
Namun demikian, katanya cara tersebut tidak dapat mengatasi masalah sakit anggotanya itu sehinggalah dia bertemu dengan Dr Haron Din

0 ulasan:

Catat Ulasan