Isnin, 23 Februari 2009

Halaqah: "Histeria"

Us Zahazan
Us. Muhammad Ravi b. Abdullah


Rancangan Halaqah terbitan TV9 pada 22.02.2009 telah megutarakan perbincangan yang tidak kurang menariknya-"Histeria". Antara tamu jemputan bagi membincangkannya adalah A.F Us Mohammad Ravi b. Abdullah dan A.F Us Zahazan. Perbincangan menarik ini dimulakan dengan surah al-Baqarah ayat 275 yang bermaksud
" Orang-orang yang memakan (mengambil) riba tidak dapat berdiri melainkan seperti orang yang kemasukan syaitan". Perbincangan ini telah mengupas beberapa ayat al-Quran dan hadis-hadis yang menceritakan tentang perkara-perkara yang berkaitan dengan gangguan makhluk halus. Namun demikian, terdapat beberapa perkara yang ingin diperbetulkan dimana:-

1. Darussyifa' menolak sebarang kenyataan daripada para perawat bergelar ustaz mahupun bomoh yang menyatakan bahawa seseorang pesakit yang dirasuki jin berkemungkinan dirasuki lebih dari seekor jin. Ini kerana bilangan kemasukkan jin yang masuk ke dalam tubuh badan manusia tidak boleh dipastikan. Darussyifa' menasihati semua perawatnya agar tidak mendakwa sedemikian kerana boleh mencetuskan fitnah serta boleh mengakibatkan kenyataan yang tidak benar. Umum menyetahui, manusia tidak dapat melihat jin sepertimana firman Allah dalam surah al-A'raf:27 " Sesungguhnya ia dan pengikutnya melihat kamu dari satu tempat yang kamu tidak boleh melihat mereka". Oleh itu menyatakan secara spesifik bilangan jin dalam badan tertentu tidak boleh disahkan. Sekiranya ada perawat yang mampu mengetahui jumlah jin yang mendiami tubuh seseorang pesakit, adalah lebih elok bilangan itu tidak dinyatakan bagi mengelakkan riyak pada diri perawat serta meningkatkan kesungguhan dari diri pesakit agar terus berubat dan beramal.
2. Istilah histeria umumnya merujuk kepada penyakit-penyakit kejiwaan. Inilah istilah yang digunakan oleh kebanyakan perubatan moden manakala dalam masyarakat melayu histeria dikaitkan dengan gangguan makhluk halus. Kitab-kitab arab tidak menggunakan perkataan histeria malah lebih merujuk kepada penyakit gangguan makhluk halus (al-shar'u-Rujuk Sheikh Wahid Abdus Salam Bali). Walaubagaimanapun petunjuk hadis menggambarkan terdapatnya penyakit gila yang diakibatkan gangguan makhluk halus ke atas manusia.
3. Tindakan para perawat melakukan rawatan dengan kaedah memicit jari, menunjal jari pada mata atas alasan memberi kesakitan pada jin yang merasuk adalah amat ditentang oleh Darussyifa'. Amalan ini amat tidak digalakkan malah tidak dibenarkan sama sekali oleh Darussyifa' ke atas semua para perawatnya. Darussyifa' tidak mahu mempertikaikan kaedah perubatan tradisional lain ataupun para perawat lain (selain Darussyifa') yang menggunakannya kerana barangkali itu kaedah yang mereka pelajari. Namun, bagi semua ahli Darussyifa', arahan pengharaman kaedah tersebut telah dikeluarkan oleh pihak Darussyifa' Pusat demi menjaga nama baik dan kewibawaan perubatan Islam keseluruhannya. Darussyifa' memahami bahawa jin tidak akan dapat disakiti dengan memicit jari atau tindakan berbentuk fizikal demikian disebabkan sifat jin itu sendiri yang amat berbeza dengan manusia. Darussyifa' percaya, jin dapat disakiti dengan ruqyah berdasarkan al-Quran, al-hadis, doa-doa amalan salafussoleh dan amalan serta kaedah tertentu tanpa perlu menggunakan kekerasan mahupun tindakan fizikal seperti sedemikian. (Insyaallah satu artikel berkenaan Histeria akan dipaparkan nanti)
4. Histeria tidak hanya menganggu pelajar sekolah agama, malah pengalaman Darussyifa' Perak dan Darussyifa' di seluruh Malaysia mendapati kes-kes gangguan sebegini turut berlaku di Sekolah biasa, kilang-kilang, pusat motivasi dan tidak tertumpu kepada wanita sahaja walaupun kebanyakan kes yang dirujuk terdiri daripada kalangan wanita.
Kesimpulannya, penulis bersetuju dengan kesimpulan yang dibuat oleh A.F Us Syukri berkenaan kaedah untuk mengatasi gangguan makhluk halus ini iaitu dengan menghampirkan diri kepada Allah melalui amalan-amalan wajib dan sunnat yang dinyatakan serta amalan-amalan zikir sepertimana yang dianjurkan.
Wallahua'lam.

1 ulasan:

dol_bendol berkata...

Jin jenis 'saka baka ' yang banyak menganggu jenerasi kini

kemudian bangsa syaitan yang Allah hantar, merujuk ayat surah az zukhruf, ayat 36 dan 37

al Quran sebagai pelajaran, jika baca saja yang tahu, kemudian tak ambil pelajaran, syaitan syaitan di hantar oleh Allah, lalu sukalah bersangka sangka,

inshallah tuan tuan lagi arif isi al quran, inshallah

Catat Ulasan