Jumaat, 6 Februari 2009

Naik Turunnya Pemerintah

Suasana sesak dihadapan Kediaman Rasmi Menteri Besar Perak
(Kelihatan para penyokong membunyikan hon tanda sokongan)

Suasana penuh sesak di dalam kawasan kediaman Menteri Besar Perak
(Para penyokong terdiri perbagai lapisan masyarakat mendengar ucapan Menteri Besar Perak)

Pemerintah merupakan salah satu elemen penting dalam sesebuah kerajaan. Di negara kita, pemerintah hari ini dinaikkan melalui saluran demokrasi iaitu melalui Pilihanraya yang diadakan. Sesungguhnya naik turunnya seorang pemerintah mahupun sesebuah kerajaan adalah merupakan satu perkara yang berlaku atas izin Allah. Hanya Allahlah yang mampu mengangkat dan hanya Allah jualah yang menurunkan pemerintah dan kerajaannya. Firman Allah:-

Katakanlah: ""Wahai Tuhan Yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki. Engkau muliakan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau hinakan orang yang Engkau kehendaki. Di tangan Engkaulah segala kebajikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu ( AL- Imran : 26 )


Ayat diatas, secara jelas menunjukkan bahawa naik turunnya pemerintah dan kerajaannya adalah diatas kehendak dan izin Allah. Namun demikian, perlu difahami setiap pemerintah yang dinaikkan oleh Allah tidak semestinya ia mendapat keredhoan Allah. Begitu jua dengan pemerintah yang diturunkan oleh Allah tidak semestinya juga merupakan pemerintah yang dimurkai Allah. Kesalahan dalam memahami ayat diatas menyebabkan ramai diantara ummat Islam menganggap setiap pemerintah yang berjaya memegang tampuk pemerintahan adalah disebabkan mereka dipilih oleh Allah atas redho Allah menyebabkan mereka mampu memerintah dalam tempoh yang lama sungguhpun dalam pemerintahannya terdapat perlanggaran terhadap titah perintah Allah. Begitu juga bila mana terdapat pemerintah yang cuba sedaya upaya untuk melaksanakan amanah Allah atasnya, apabila ia diturunkan Allah daripada kedudukannya, maka terdapat diantara kita beranggapan pemerintahannya tidak mendapat redho Allah. Sesungguhnya inilah pemahaman yang salah lagi batil. Apakah dengan menangnya Parti Bath di Iraq satu ketika dahulu menunjukkan Allah redho kepada Saddam Hussin sedangkan umum mengetahui Saddam banyak membunuh para ulama' ketika perang Iraq-Iran dan terhadap puak Kurdis. Apakah dengan turunnya Parti Rafah di Turki satu ketika dahulu menunjukkan Allah tidak redho pada Parti yang memperjuangkan Islam itu ? Sesungguhnya penilaian Allah adalah berbeza dengan penilaian manusia. Pemerintah merupakan satu amanah Allah yang perlu ditakuti dan bukanlah satu perkara yang menjadi kebanggaan. Setiap pemerintah akan dipersoalkan akan apa yang diperintahkannya dihadapan Allah S.W.T kelak. Firman Allah dalam surah an-Nisa: 58-59 maksudnya: ' Sesungguhnya Allah memerintahkan kamu menyerahkan amanah kepada yang berhak menerimanya dan (memerintahkan kamu) apabila menetapkan hukum diantara manusia supaya kamu menetapkannya dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya' Ingatlah peringatan rasullullah S.A.W dalam sabdanya yang bermaksud:
'Sesiapa juga yang memegang urusan kaum muslimin kemudian ia melantik seorang (pemimpin) pada hal ia tahu ada orang lain yang lebih layak dan patut untuk kepentingan kaum muslimin, maka sesungguhnya ia telah mengkhianati Allah dan Rasulnya'.
Tindakan melantik pemimpin yang tidak diredhoi Allah ini menimbulkan kesan sepertimana yang digambarkan oleh Rasulullah S.A.W bermaksud:
' Jika disia-siakan amanah maka tunggulah kiamat (kehancuran). Sahabat bertanya bagaimanakah yang dikatakan mensia-siakan amanah itu? Jawan rasulullah : Apabila urusan (pekerjaan) itu diberikan kepada orang yang bukan ahlinya'
Pemerintah yang suka melakukan kemewahan dan menentang arahan Allah ini jika terus-menurus memerintah akan mengundang bala Allah yang lebih besar pada suatu masa yang Allah lebih ketahui sebagaimana firmannya yang bermaksud: ' Dan jika Kami hendak membinasakan sesebuah negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan penderhakaan di dalam negeri iu, maka sudah sesuailah berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya' ( al-Isra' : 16)
Bala dan bencana bukan sahaja merujuk kepada kejadian tsunami, gerak gempa atau sebagainya. Peningkatan inflasi, ketiadaan sumber bekalan makanan, peningkatan harga barang sehingga menyusahkan rakyat kesemuanya merupakan bala Allah. Ingatlah pesanan Rasulullah dalam hadisnya bermaksud:
' Sesungguhnya bencana (yang) telah menimpa orang-orang yang terdahulu dari kamu ialah (kerana) apabila orang-orang bangsawan mencuri, mereka membiarkan sahaja (tanpa dihukum). Tetapi apabila orang-orang yang lemah mencuri mereka mengenakan had (hukuman) keatasnya. Demi Allah bahawa sekiranya Fatimah binti Muhammad mencuri sekalipun, nescaya aku akan potong tangannya'.
-wallahua'lam.
Antara sepanduk yang dibentangkan di Kediaman Menteri Besar
Us. Saiful Adli b. Samsudin
Rujukan:
1. ak-Quran
2.Fiqh Siasah Hassan al Banna : Dr Muhammad Abdul Qadir Abu Faris
3. Islam & Politik Kenegaraan : Dr Abdul Karim Zaidan




0 ulasan:

Catat Ulasan