Selasa, 29 September 2009

Bolehkan Sihir Ditumpaskan Dengan Sihir ?

Seorang pesakit menelefon penulis dengan menceritakan masalah yang dihadapinya. Pesakit tersebut memaklumkan dirinya mengalami sakit perut serta kesukaran-kesukaran lain yang menyebabkan dirinya sukar untuk bergerak seperti manusia normal. Badannya terasa sakit-sakit yang menyukarnya bangun untuk menunaikan solat. Pesakit tersebut mendakwa telah mendapat khidmat daripada para pengamal perubatan Islam termasuk dari Darussyifa' Perak. Ketika menerima rawatan di Darussyifa' Perak, salah seorang perawat di Darussyifa' tersebut telah menyatakan bahawa hasil pemeriksaannya mendapati pesakit lebih baik dirujuk ke hospital. Ini kerana perawat berkenaan mendapati bahawa sakit yang dideritainya bukan berpunca daripada perbuatan makhluk halus. Namun, pesakit tersebut tetap bertegas menyatakan dirinya disihir atau dikenakan oleh makhluk halus. Pesakit dirawat dan dibekalkan dengan perbagai zikir yang bersumber dari al-Quran untuk merawat diri. Respon yang diterima daripada pesakit tersebut bahawa pesakit tersebut tidak terkesan dengan perbagai zikir dan air doa yang dibekalkan, malah sakit yang dideritainya makin menjadi. Pesakit menghubungi penulis untuk meminta pandangan agar berubat dengan perawat islam lain selain perawat Darussyifa'. Penulis menyatakan bahawa pesakit digalakkan juga menemui perawat islam yang lain asalkan perawat tersebut benar-benar melakukan rawatan mengikut sunnah serta menjauhi perbuatan syirik. Malah penulis turut meminta pesakit agar melakukan pemeriksaan kesihatan di Klinik atau Hospital berdekatan bagi mengetahui punca penyakit kerana penulis juga merasakan bahawa pesakit tidak menghadapi sakit akibat gangguan makhluk halus mahupun disihir. Pesakit tersebut telah menemui beberapa orang ustaz di pondok yang ia pelajari. Respon pesakit setelah dirawat oleh para ustaz tersebut ialah tiada perubahan yang berlaku ke atas pesakit. Penulis meminta agar pesakit menemui doktor agar menilai tahap kesihatannya. Namun saranan penulis ini ditolak mentah-mentah sambil pesakit tetap menegaskan dirinya diganggu makhluk halus.
Selepas aidulfitri yang lalu, penulis mendapat panggilan dari pesakit tersebut yang memaklumkan dirinya telah pergi mendapatkan rawatan dengan beberapa orang bomoh!! Penulis meminta persakit agar berhati-hati dalam menbdapatkan rawatan kerana bimbang ianya boleh menjuruskan kepada perbuatan syirik dan khurafat!!



Pesakit memaklumkan dia kehabisan duit akibat berubat dengan bomoh. Bomoh yang terakhir ditemuinya telah memuaskan hatinya apabila bomoh-bomoh tersebut menyatakan pesakit terkena sihir atau 'santau angin' dan diganggu jin-jin. Kenyataan bomoh ini diperkuatkan lagi dengan keluarnya beberapa paku dan jarum dari badan pesakit selepas selesai sessi rawatan. Malah perut pesakit mula merasakan sedikit kelegaan. Penulis beristighfar panjang mendengarnya. Penulis memaklumkan bahawa sepanjang pengetahuan penulis malah pesanan dari Us Mokhtar Kassan sendiri memaklumkan bahawa jarum dan paku bukan bahan santau. Sekiranya bahan ini didakwa keluar dari diri pesakit ianya adalah sihir atau sekadar silap mata sahaja. Penulis mensyakki ianya hanyalah tipu muslihat bomoh yang ditemui sahaja serta mencadangkan agar pesakit hanya berubat dengan perawat islam bertauliah yang diyakini aqidahnya. Pesakit menyatakan tindakannya menemui bomoh hanyalah sekadar ikhtiar untuk mendapatkan kesembuhan semata-mata serta meminta penulis membenarkan tindakannya. Penulis bertegas menyatakan islam menetapkan bahawa matlamat tidak menghalalkan cara.
Sesungguhnya rasulullullah meminta agar kita memelihara diri dari perbuatan syirik sepertimana sabda baginda:-
Sebagaimana kesembuhan atau apa sahaja yang berkait dengan kehidupan ini dapat diperolehi sama ada melalui cara yang diredhoi Allah atau sebaliknya. Manusia jika hendak kaya, penipuan, rasuah, salah guna kuasa, riba dan merompak tentunya merupakan jalan mudah kearah itu. Tetapi ianya merupakan jalan yang dimurkai Allah. Malah berapa ramai orang yang tidak kaya-kaya dengan jalan yang jujur dan ikhlas tetapi itulah jalan yang Allah kehendaki. Demikian juga dalam mendapatkan kesembuhan, berubat dengan syaitan kadang-kala diuji Allah dengan mengurniakan kesembuhan melaluinya namun ia merupakan pilihan yang dimurkai Allah sedang ada pula orang yang berubat dengan pengubatan yang diredhoi Allah dalam tempoh yang lama untuk sembuh malah ada ketikanya tidak sembuh-sembuh sampai ia menemui Allah namun tindakan mempertahankan aqidah inilah yang sangat dikehendaki dan diredhoi Allah!! Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan Maha Mengasihani. Pohonlah pada Allah tanpa syirik dan ragu. Allah pasti akan mengurniakannya. Sebuah hadis pernah merakamkan kisah seorang wanita yang menderita akibat gangguan makhluk halus datang bertemu rasullulah mohon didokan kesembuhannya. Penulis teringat akan kata-kata A.F Dato' Ismail Kamus berkenaan permasalahan ini. A.F Dato' Ismail Kamus pernah menyatakan "Apa gunanya sembuh dengan kehidupan sementara di dunia sedang di akhirat menderita diseksa di neraka Allah akibat perbuatan syirik yang kita lakukan? Lebih baik menderita seketika di dunia akibat sakit sedang mendapat syurga di akhirat akibat kesabaran dan menjaga diri dari terlibat dengan syirik kepada Allah". Tn Guru Dato' Dr Haron Din sendiri pernah menjawab satu soalan apakah boleh sihir diubati dengan menggunakan sihir juga ? maka Tuan Guru menjawab sihir tidak boleh diubati dengan sihir. Ini selaras dengan hadis rasulullah yang melarangnya
(Al Nusyrah adalah mengubati sihir dengan menggunakan sihir) Kata-kata nasihat dan saranan dari penulis tetap tidak diendahkan malah pesakit tetap berkeras meminta penulis membenarkan tindakannya yang bertentangan itu. Setelah perbagai nasihat diberi, penulis tetap dengan pendirian penulis meminta agar pesakit bertaubat serta menjauhkan diri dari amalan syirik dan khurafat serta kepercayaan karut marut sebegini. Namun, segalanya tidak dipedulikan pesakit malah tetap meneruskan agar meminta penulis menyetujuinya. Pada penulis, menyetujui tindakan pesakit merupakan saham penulis ke neraka Allah sedangkan penulis sendiri belum mampu untuk memikul dosa-dosa sendiri. Akhirnya penulis terpaksa meletakkan telefon. Moga Allah kurniakan kekuatan pada penulis juga hidayah pada pesakit agar menjauhkan diri dari perbuatan syirik dan mungkar. Penulis doakan agar pesakit sembuh dengan kesembuhan yang diredhoi Allah.
Wallahua'lam

Saiful Adli b. Samsudin

0 ulasan:

Catat Ulasan