Khamis, 4 Mac 2010

Satu Teguran Buat Diri Saya Dan Semua Perawat


Assalamualaikum semua...semalam (3.3.2010) saya mendapat satu panggilan daripada seseorang daripada Permatang Pauh, Pulau Pinang. Dia bertanyakan pendapat saya perihal masalah suaminya yg malas kerja tapi asyik nak ke masjid sahaja. Pengadu memaklumkan kepada saya bahawa dia telah mengadukan hal ini kepada pihak DARUSSYIFA' di Kuala Lumpur...pengadu tidak dapat mempastikan DARUSSYIFA' Cawangan Kuala Lumpur tersebut..namun pengadu menyatakan bahawa DARUSSYIFA' KUALA LUMPUR tersebut telah mendakwa SUAMINYA DISIHIR !! Saya bertanya macam mana Darussyifa' Kuala Lumpur boleh katakan demikian ? adakah suaminya pernah dirawat ?? Pengadu menyatakan hanya melalui perbualan telefon semata-mata. Darussyifa Kuala Lumpur mengesyorkan pengadu berjumpa saya sebagai Cawangan terhampir dengan Pulau Pinang. Saya ingin nasihatkan diri saya dan semua perawat sekalian bahawa tindakan sedemikian iaitu mendakwa SUAMI PENGADU TERKENA SIHIR ATAU DIKENAKAN SIHIR adalah MELANGGAR ETIKA DAN PERATURAN DARUSSYIFA'. IANYA JUGA BERTENTANGAN DENGAN ILMU YG TUAN GURU BERIKAN KEPADA KITA SEMUA. Mungkin tanggapan menyatakan suaminya disihir berdasarkan cerita-cerita pengadu tersebut tetapi maklumat yang tidak pasti apatah lagi penetapan menyatakan SUAMI PENGADU DISIHIR adalah satu perbuatan yang amat bertentangan dengan saranan Tuan Guru. Tuan Guru tidak mengajar kita jadi 'ahli nujum' dan ahli nujum tempatnya adalah di neraka Allah.Elakkanlah perbuatan sedemikian, seharusnya gunakan lah kebijaksanaan dengan hanya meminta agar pengadu tersebut mendapatkan rawatan di Darussyifa berhampiran.2. Perkara kedua, pengadu memaklumkan telah pergi mendapatkan rawatan untuk suaminya di Darussyifa' K*l*m., apa yang memeranjatkan saya ialah pihak Ustaz di Darussyifa berkenaan menyatkan pihaknya tidak dapat membantu pengadu hanya kerana pengadu tidak datang bersama suaminya. Saya nasihatkan pada diri saya dan tuan-tuan para ustaz sekalian agar ingat bahawa kesembuhan bukan ditangan kita. Pengadu punyai hak untuk mendapatkan rawatan...dan kesembuhan adalah hak Allah. Tiada masalah kita ikhtiarkan bersama dengan mendoakannya dalam solat hajjjat dan membekalkan air atau sebagai untuk kesembuhan suami pengadu. Kesembuhan tidak semestinya datang dengan memerlukan pesakit dihadapan mata. Pengalaman saya dan rakan-rakan perawat yang lain...ada kalanya kesembuhan juga boleh berlaku hanya dengan solat hajjat yang kita pohonkan bersama atau hanya dengan air dan amalan yang kita bekalkan kepada pengadu dan pesakit. Ingatlah kita hanya pembuka jalan tetapi kesembuhan hanya Pada Allah. Menolak memberi bantuan kepada pesakit yang datang meminta adalah satu tindakan yang menghampakan pesakit. Sikap sebegini boleh menyebabkan para pesakit tidak mahu berjumpa para ustaz lagi lalu beralih kepada perubatan yang syirik lagi memudaratkan. Tujuan utama Darussyifa' ini ditubuhkan adalah untuk membantu masyarakat kepada perubatan yang diredhoi Allah. Ingatlah pesanan Tuan Guru kita....pesakit datang dengan 1001 masalah...jika tidak dapat disembuhkan kesemuanya....melegakan hatinya juga merupaka satu pnyelesaian masalah kepadanya. wallahua'lam

Us. Saiful

0 ulasan:

Catat Ulasan