Rabu, 27 Januari 2010

Penjelasan Etika Pengubatan Islam

Gambar : Tuan Guru ketika merawat

Semua ahli Darussyifa' seharusnya memahami dengan sejelas mungkin etika pengubatan Islam yang telah digubal sejak sekian lama. Etika ini mestilah difahami dan dilaksanakan dengan sebaik mungkin. Etika Pengubatan Islam tersebut ialah:-
1. Setiap penyakit ada ubatnya. Usaha adalah ikhtiar manusia, manakala kesembuhan adalah hak mutlak Allah. Etika ini bertepatan dengan hadis rasullullah dibawah:-
"Tidaklah Allah menurunkan penyakit kecuali berserta dengan ubatnya"


2. Setiap pesakit berhak mendapatkan rawatan tanpa batasan waktu.
Perkara kedua ini seringkali disalahfahami oleh para perawat. Ada yang memahami perkara kedua ini sehinggakan merawat tanpa mengira waktu. Sedangkan perawat juga bukanlah seorang perawat sepenuh masa sebaliknya perawat Darussyifa' juga mungkin punyai kerjaya tersendiri yang juga bertanggungjawab kepada pelajarnya jika dia seorang guru/ustaz juga bertanggungjawab terhadap masyarakatnya jika dia seorang penjawat awam serta juga bertanggungjawab terhadap syarikatnya jika dia seorang pekerja swasta. Malah perawat juga bertanggungjawab terhadap anak dan isteri. Justeru, merawat ini biarlah dilakukan dengan penuh hikmah dan kecerdikan agar tugas merawat dan membantu dilakukan dengan tidak mengganggu urusan-urusan yang lain. Janganlah dikeranakan sibuk merawat sehingga kebajikan anak isteri terabai serta prestasi kerja menurun dikeranakan mengantuk akibat seringkali lewat pulang ke rumah akibat merawat. Ingatlah mencari rezeki yang halal itu juga dituntut. Malah menjaga kesihatan juga dituntut. Perawat Darussyifa' bukan 'SUPERMAN' yang boleh terbang ke sana kemari apabila diperlukan tanpa mengira masa dan tempat. Sememangnya kita amat digalakkan membantu tetapi lakukanlah ia dengan penilaian yang sebaiknya agar kita dapat memberi khidmat yang terbaik disamping memperbagaikan khidmat dan dakwah pada masyarakat dan negara. Sesungguhnya rasulullah s.a.w sendiri mengigatkan kita bahawa setiap diri dan keluarga punyai hak ke atas diri dan laksanakanlah hak-hak tersebut mengikut kadarnya. Keluarga dan anak-anak punyai hak untuk mendapatkan masa dan kasih sayang kita, diri kita juga punyai hak untuk mendapatkan kerehatan dan kesihatan demikian jugalah yang lainnya. Dalam sebuah hadis disebutkan tentang kisah Abu Darda’ yang di antaranya tidak mahu tidur malam kerana ingin melakukan ibadah. Salman, sahabatnya telah menegurnya dengan berkata:-
“Tuhanmu ada hak ke atasmu, badanmu ada hak ke atasmu dan isterimu ada hak ke atasmu. Berikan kepada semua ini haknya.” Ketika Nabi mendengar perkataan Salman, Baginda berkata: “Benarlah Salman.” (Bukhari)

Berdasarkan hadis tersebut amat jelas menerangkan kepada kita konsep pengurusan masa yang berkesan agar kita dapat memikul beban khalifah ini dengan sempurna. Tuan Guru kita, Dato' Dr Haron Din mampu memperbagaikan dakwahnya disebabkan pengurusan masanya yang berkesan. Tuan Guru tidak merawat setiap hari dan sepanjang malam. Tetapi hanya merawat pada hari selasa agar tugas dakwah dan perbagai aktiviti lain dapat dilaksanakan dengan jayanya pada masa-masa yang lain.

3.Ikhlas adalah sifat utama yang mesti dimiliki, manakala kesabaran, keyakinan, kejujuran, berakhlak mulia dan amanah memantapkan kemustajaban doa.
Perlu difahami bahawa ikhlas adalah sifat yang paling utama. Jangan diletakkan harapan terhadap pemberian manusia tetapi haraplah pemberian daripada Pencipta Manusia. Sabda nabi s.a.w:-

Sabda nabi lagi:-
"Ingatlah sesungguhnya di dalam tubuh manusia ada segumpal daging yang apabila baik maka baiklah tubuh seluruhnya dan apabila ia rosak, maka rosaklah tubuh keseluruhannya. (Segumpal daging yang dimaksudkan) itu ialah HATI"



4. Usaha rawatan adalah ibadah. Segala perlaksanaaan mesti selaras dengan hukum syarak.
Hendaklah dijauhi segala amalan yang bertentangan dengan syarak serta perbuatan-perbuatan yang menyakitkan dan memudharatkan.

"Sesungguhnya Allah menurunkan penyakit dan menyediakan bagi setiap penyakit itu ubat, kerana itu hendaklah kamu semua berubat dan janganlah berubat dengan benda yang HARAM"

5. Elakkan fitnah ketika melakukan rawatan dan berinteraksi. Pesakit perempuan mesti menutup aurat dan ditemani oleh waris.
Etika ini amat penting diamalkan dan diberi perhatian oleh para perawat. Ini kerana wanita dan laki-laki yang bersendirian mengundang fitnah yang besar. Justeru sikap berhati-hati dan sentiasa mengelakkan fitnah adalah sifat yang paling utama. Ingatlah juga rawatan Islam sebagai dakwah kepada wanita-wanita yang tidak menutup aurat agar mereka sembuh kelak dalam keadaan seorang muslimah yang sebenar.

6. Konsep dan pemahaman kaedah rawatan perlu dihayati dengan jujur dan yakin. Sandarkan segala harapan kepada Ihsan Ilahi semata-mata.
Para perawat hendaklah benar-benar memahami konsep rawatan Islam. Yakinilah segala ilmu yang diperturunkan serta yakinilah juga segala permintaan dan permohonan kita diperkenankan Allah. Firman Allah:-
"Dan apabila aku sakit Dialah (Allah) yang menyembuhkan"


7. Penonjolan diri adalah dilarang, manaka rawatan hanya diberi ketika diminta.
Ini adalah antara etika yang sering dicabuli. Ingatlah jangan sekali-kali menonjolkan diri walau atas apa alasan sekalipun. Jangan memberi rawatan melainkan hanya apabila diminta. Inilah peringatan dan pesanan Tuan Guru. Latihlah diri berendah diri. Sesungguhnya biarlah kita lebih dikenali oleh makhluk dilangit daripada dikenali oleh makhluk dibumi. Biarlah kita lebih dikenali oleh Allah dan para malaikatnya daripada kita dikenali oleh makhluk-makhluk dibumi. Menonjol diri boleh mendatangkan penyakit riya', sum'ah, takabbur dan sebagainya yang akhirnya meletakkan kita dari kalangan wali-wali syaitan yang mana amalan kita pastinya terbatal. Sebaliknya tawaddhuk dan merendah diri akan meningkatkan darjat kita pada pandangan Allah. Tidak sepatutnya para perawat Darussyifa' membuat kad busines untuk memperkenalkan dirinya sebagai perawat Darussyifa' atau membuat signboard di halaman rumahnya kononnya dia perawat Darussyifa' atau murid Ust Haron Din kerana murid Ust. Haron Din sebenar tidak akan melakukan hal-hal sedemikian yang merupakan larangan keras Tuan Guru terhadap anak muridnya. Tidak perlu menonjolkan diri untuk membantu orang lain. Tidak perlu memperkenalkan diri sayalah anak murid Haron Din walaupun atas alasan mahu membantu. Sekiranya kita benar-benar ikhlas ingin membantu, doakan sahaja mengikut keperluan mereka itu dalam solat hajjat yang kita lakukan dirumah tanpa perlu diberitahu atau diketahui oleh si pesakit yang mungkin terdiri daripada rakan sekerja mahupun jiran tetangga. Mendoakan saudara seagama tanpa diketahui olehnya ini lebih mustajab dan utama serta dapat mengelakkan diri kita daripada riyak, sum'ah dan takubbur. Ini selaras dengan hadis baginda:-
Nabi bersabda:-




8. Perawat mesti amanah memelihara kepercayaan pesakit, keluarga dan masyarakat. Elakkan perlakuan yang melibatkan kepentingan peribadi manaka rawatan dilakukan tanpa perbezaan jantina dan martabat diri.
Etika ini juga perlu diberi perhatian oleh para perawat. Jangan sekali-kali menceritakan hal ehwal pesakit kepada umum. Peliharalah kepercayaan pesakit serta jangan sekali-kali membeza-bezakan layanan terhadap pesakit dari segi jantina mahupun kedudukan mereka.



9. Rahsia pesakit adalah satu amanah dan sulit dan hanya perlu untuk kepentingan rawatan sahaja. Jauhkan penerangan yang tidak jelas/samar bagi mengelakkan kekeliruan.
Etika terakhir ini selain meminta para perawat memelihara rahsia pesakit, para perawat juga mestilah menjauhi perbuatan yang tidak pasti dalam rawatan terutamanya melibatkan penggunaan bahan herba atau sebagainya. Sekiranya perawat tidak pasti, gunakan kaedah paling selamat iaitu dengan mendoakan pada air sebagai penawar kepada pesakit. Semoga niat ikhlas kita membantu mendapat perhatian Allah hendaknya. Semoga artikel ringkas ini memberi manfaat buat kita bersama. wallahua'lam

2 ulasan:

ummu n abu umairah berkata...

Mana-mana perawat yang tidak ikut etika dan peraturan adalah disyorkan diambil tindakan disiplin keatas mereka. Mereka ini memalukan Islam dan Darussyifa sahaja...Mereka turut memealukan Tuan Guru kita.

River Ranger Perak berkata...

Assalamualaikum,Sepatutnya Darussyifa' Ipoh jangan benarkan perawat yang melanggar etika dari merawat di klinik Darussyifa' seluruh Perak. Jangan paparkan nama mereka sebagai perawat di klinik masing-masing selain hantar maklumat ke Jawatankuasa Disiplin Darussyifa Pusat

Catat Ulasan