Isnin, 16 November 2009

Ikhlaskan niat...



Penyertaan masyarakat dalam perubatan Islam amat menggalak sekali. Ada yang mendaftarkan diri ke dalam kursus-kursus perubatan atas dasar ingin menimba ilmu tanpa ada niat langsung untuk menjadi perawat, ada yang masuk untuk mendapatkan maklumat atau arahan, ada yang masuk dengan niat ihklas untuk membantu masyarakat malah ada juga yang nak masuk kerana bercita-cita untuk buat duit. Melihatkan prospek dan sambutan terhadap rawatan perubatan Islam yang semakin menggalakkan. Namun, dimanakah kita ? adakah kita kategori ingin mendalami ilmu semata-mata atau kita ingin mendalami ilmu dan membantu masyarakat tanpa mengharapkan ganjaran manusia...atau adakah kita mendalami ilmu ini untuk mendapatkan habuan dunia yang sedikit ini.. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui niat hamba-hambanya...dan setiap amalan yang dilakukan kita dikira berdasarkan apa yang diniatkan. Penulis mengigatkan pada diri penulis dan sahabat-sahabat perawat agar memuhasabah diri bersama-sama agar mempastikan niat kita dalam merawat dan mendalami ilmu rawatan ini hanya untuk Allah semata-mata tanpa mengharapkan ganjaran manusia. Inilah pesanan yang seringkali diungkapkan oleh Tuan Guru Kita, Dato' Dr Haron Din dalam setiap ceramah dan pesanannya. Seorang rakan perawat pernah menyatakan pada saya : "Us X di Bangi dah merata tempat pergi dah hasil daripada merawat. Mana tempat yang dia tak pernah pergi ?". Saya amat tidak senang dengan kata-kata sebegini. Terus terang saya katakan, Ustaz X yang rakan saya maksudkan itu sememangnya merata tempat dah pergi mengubat tapi bukan dia pergi bercuti atau berseronok...sebaliknya dia pergi hanya mengubat...itupun atas permintaan pesakit. Bersangka baiklah wahai rakan ku...jangan ada sangkaan buruk pada dia sedang dia pernah menjadi guru kita!! Demikian juga kata-kata seorang rakan yang baru diijazahkan beberapa tahun lalu. Perbualan dengan Ustaz A bermula selepas sesi rawatan. Ustaz A menyatakan " Orang Darussyifa' ni Ustaz ana tengok kena tanamkan ilmu 'tasawwuf'...ana tengok mereka ni kurang ilmu tasawwuf ". Kata ustaz A pada saya. Saya menganggukkan kepala tanda setuju jika diselitkan ilmu tasawwuf dan akhlak dalam silibus akan datang. Selang beberapa minit kemudian ustaz A membalas lagi kata-katanya..."Kalau anta nak tahu, ana suka ajar ilmu tasawwuf...ana mengajar merata ilmu tasawwuf dan kalau Darussyifa' nak ana sudi tawarkan diri untuk ajar ilmu tasawwuf kat Darussyifa'....Ana senang je sheikh, ana mengajar kat sekolah...abis kelas ana ajar kat masjid atau surau ilmu tasawwuf...Ana tak suka ajar feqah...ilmu feqah susah...banyak sangat khilaf....ilmu tasawwuf mudah...tak de khilaf...Ana mengajar mudah jer...Ana tak ambik banyak tempat...dapat 12 tempat cukupla...kalau satu tempat bayar RM 50 sekali...12 tempat dah RM 600.!! sapa nak bagi....lepas dah kereta Avanza ana!!" Tersedak saya mendengar kata-kata dari Ustaz tasawwuf ni...astagfirullahal a'zim....ada juga ustaz macam ni!!! tapi ajar tasawwuf...masyaAllah.

Itu kata-kata dari ustaz A semasa dia belum diijazahkan!! Sekarang dia dah diijazahkan...dan dah merawat...saya kerap menegurnya kerana merawat dengan cara yang kasar dan menyakitkan...namun teguran saya tidak diterimanya!! Saya mendapat tahu daripada rakan-rakan, Ustaz A sekarang membuka klinik dirumahnya di Kampung B. Bukan tak boleh buka klinik...tapi kalau nak bukak klinik sendiri jangan lah gunakan perkataan Darussyifa' dan logonya kerana Darussyifa' adalah sebuah pertubuhan yang berdaftar. Jika gunakan nama Darussyifa' silalah mengubat di Klinik Darussyifa yang telah diwujudkan. Jika tak nak mengubat di klinik...nak bukak klinik...tulislah rawatan perubatan Islam Oleh Ustaz A sahaja!! Tindak tanduk dan cara bercakapnya menampakkan seolah-olah dia masuk perubatan ini hanya untuk pulus wal fulus...wallahua'lam...Hayatilah hadis berkenaan niat yang sering kita pelajari dulu ya akhi....Amat malang lah jika kita mengubat atau mengajar kerana fulus....duit itu memang penting...tapi jangan sampai ia menjadi matlamat utama kita...Sedangkan keredhoan Allah itulah sepatutnya yang diutamakan...Teguran-tugaran sebegini bukan hanya datang dari Tuan Guru sendiri, malah cukup ramai guru-guru kita sama ada Us. Mokhtar, Us Rashid dan sebagainya mengigatkan kita bahawa tugas kita hanya merawat dan pohonkan kesembuhan sedang imbuhan duit adalah imbuhan sampingan semata-mata. Janganlah ia menyebabkan amalan kita terjejas hanya kerana imbuhan yang sedikit. Ingatlah sesungguhnya imbuhan dari Allah adalah lebih utama. Saya tidak berani menyatakan Ustaz A bersikap fulus...tetapi tindakannya seolah-olah mengiyakan andaian berkenaan hanya Allah sahaja yang mengetahui...saya berdoa dan berharap agar Ustaz A tidak begitu dan dalam masa yang sama saya mendoakan diri ini dan sahabat semua agar Allah tetapkan hati ini dalam melakukan tindakan hanya untuk Allah semata-mata. Ya Allah jauhkanlah sifat keji dalam amalan kami ya Allah...Ya Allah jauhkanlah hati ini daripada tersasar niat dalam mengikhlaskan diri pada Mu...

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:

"Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu."

- Riwayat Dua imam Muhaddisin - Abu Abdillah Muhammad bin Ismail bin Ibrahim bin Al Mughirah ibn Bardizbah Al Bukhari dan Abul Husain Muslim bin Al Hujjaj bin Muslim Al Qusyairi An Naisaburi dalam sahih keduanya.


Saiful Adli b. Samsudin


0 ulasan:

Catat Ulasan