Ahad, 22 Mac 2009

Histeria



Histeria merupakan satu istilah yang sering digunakan oleh masyarakat melayu yang dirujuk sebagai penyakit yang diakibatkan oleh gangguan makhlus halus atau gangguan hantu. Dalam perubatan moden barat, histeria dikatakan sebagai satu penyakit yang berpunca daripada despresi psikologikal. Kedua-dua penafsiran terhadap perkataan histeria berkaitrapat dengan pemahaman dan budaya yang berbeza antara masyarakat melayu dan barat. Masyarakat Melayu sering mengaitkan histeria sebagai satu gejala yang berlaku kepada seseorang melibatkan perubahan kelakuan fizikal seperti agresif, cepat marah tanpa sebab tertentu, tindakan fizikal yang melebihi kekuatan fizikal asal, menjerit, meraung tanpa sebab yang kesemua tindakan ini merupakan tindakan luar biasa yang dilakukan akibat daripada gangguan dari kuasa luar (supernatural ghaib) keatas pesakit. Gejala ini biasanya dikaitkan berlaku di asrama sekolah, kilang-kilang, kawasan hutan lipur dimana terdapatnya tempat perkhemahan dan sebagainya.
Perkataan 'histeria' berasal daripada perkataan greek yang bermaksud rahim yang merayau-rayau. Ia diistilahkan demikian kerana tanda-tanda histeria umumnya hanya terdapat pada wanita. Bagi pengkaji barat, Charcot, Jenet dan Freud mendifinasikan histeria sebagai 'peniruan penyakit secara tidak sedar dan pura-pura sakit sebagai peniruan sakit keatas sesuatu penyakit secara sedar' (Dr Amran Kassimin:1994)Menurut At-Tibbu 'n' Nabawi, sakit-sakit seperti ini dikenali sebagai as-Sar iaitu rasukan roh-roh jahat keatas roh manusia yang memberikan kesan yang buruk kepada orang berkenaan. Gangguan sebegini juga dikenali sebagai gangguan makhluk halus. Terdapat banyak keterangan hadis nabi yang menerangkan perihal masalah gangguan halus ini.
Para pesakit histeria yang berjumpa dengan doktor perubatan moden biasanya dikaitkan dengan penyakit mental sepertimana yang dijelaskan diatas. Dalam rawatan moden, terdapat beberapa istilah penyakit melibatkan masalah mental seperti Skizofrenia, depresion dan sebagainya. Jika dilihat daripada simptom pesakit, para pesakit histeria umumnya terjadi akibat daripada rasa takut akibat mendengar suara tertentu, atau melihat objek seperti seorang perempuan (halusinasi), merasa takut dan sebagainya. Tindakan ini seterusnya mencetuskan ketegangan sehingga menjadikan tindakan fizikal yang lebih agresif seperti menjerit, meronta dan berlari-lari. Simptom-simptom ini juga dilihat pada para pengidap penyakit kejiwaaan seperti Skizofrenia. Para pesakit yang pernah mendapatkan khidmat rawatan di Darussyifa', sama ada melibatkan sihir mahupun histeria umumnya mengalami simptom yang hampir sama. Terdapat pesakit yang ditemui menyatakan dirinya menjadi ketakutan setiap kali waktu maghrib sehingga tengah malam. Terlihat kelibat objek seolah memerhatikannya malah terdapat juga pesakit yang mendengar suara-suara ghaib seolah-olah berbicara dengannya. Terdapat juga pesakit yang menerima rawatan di Darussyifa' mengakui telah mendapatkan khidmat doktor alophaty. Seorang responden memberitahu penulis bahawa dia pada mulanya mengalami masalah magrin yang teruk sehingga menyebabkannya sukar tidur. Akibat daripada masalah tersebut, responden telah berjumpa doktor di salah sebuah klinik di Ipoh. Doktor yang merawat memberinya ubat migrin. Pada mulanya ubat tersebut didapati berkesan untuknya. Ubat magrin yang diambil menyebabkan responden tidur dan merasa selesa setelah menikmati tidur yang mencukupi. Namun, setelah beberapa hari, ubat yang digunakan tidak memberi kesan lagi kepada responden. Responden telah merujuk doktor yang sama dan akhirnya diberikan dengan ubat yang lebih tinggi dosnya. Pengambilan ubat seterusnya turut tidak memberi kesan kepada responden. Responden akhirnya dirujuk kepada pakar dan akhirnya pakar menutuskan agar responden dirujuk kepada 'psikatri'. Responden akhirnya merujuk kepada Darussyifa'. Responden akhirnya sembuh setelah mendapat rawatan di Darussyifa' selama kira-kira hampir 3 tahun.
Jika dilihat dari kedua-dua sumber perubatan moden dan Islam dapat disimpulkan bahawa, wujudnya gangguan makhluk halus ke atas manusia yang menyebabkan berlakunya tindakan-tindakan yang mendatangkan masalah kepada kejiwaan dan sikap sepertimana siptom-simptom yang terjadi keatas pesakit histeria. Hadis nabi turut membenarkan bahawa tindakan jin dan makhluk halus keatas manusia boleh menyebabkan berlakunya penyakit kejiwaan yang diistilahkan sebagai 'gila'. Antaranya Hadis daripada Abdul Rahman b. Abu Laila dari ayahnya, beliau berkata: ' Saya mempunyai saudara yang sedang sakit. Rasulullah S.A.W bertanya: " Apa sakit saudaramu itu?". Orang itu menjawab: " Sakit Gila". Rasulullah S.A.W bersabda:"Pergilah dan bawalah dia kemari". Perawi berkata selepas itu dia pergi lalu membawanya kepada rasulullah dan mendudukkannya dihadapan rasulullah. Selepas itu aku mendengar rasullullah memintakan perlindungan dengan membaca al-fatihah, empat ayat pertama surah al-baqarah, dua ayat pertengahan surah al-baqarah, ayat kursyi, tiga ayat penutup dari surah al-baqarah, satu ayat dari surah ali-imran. Saya mengira baginda membaca (syahidallahhu annahu la Ilaha illa huwa...), satu ayat dari surah al-a'raf (inna rabbakumullah....), satu ayat dari surah al-mukminun (waman yad'u ma' allahi ilaahan aakhara laa burhaana lau bihi...), satu ayat dari surah al-jin (wa annahu taala jaddu rabbina mattakhazu shaahibatan walaa waladan...), sepuluh ayat pertama surah as-soffat, tiga ayat terakhir surah al-hasy, al ikhlas dan ayat mu'awwazatain. Selapas itu orang arab kampung itu berdiri dalam keadaan sembuh, hilang penyakitnya". Hadis ini diriwayatkan oleh Ibnu Majah dan al Hakim yang menyatakannya sebagai terpelihara dan Sahih.
wallahua'lam





0 ulasan:

Catat Ulasan