Isnin, 15 Disember 2008

Darussyifa'- Rumah Penawar Alternatif

Sebuah hadis rasulullah pernah menyebut, Dari Usamah bin Syarik katanya seorang Badwi telah bertanya: "Wahai Rasulullah, adakah kita perlu berubat. Baginda menjawab: Tentulah. Wahai hamba Allah berubatlah. Sesungguhnya Allah tidak mengenakan sesuatu penyakit kecuali ia telah menetapkan baginya kesembuhan, kecuali satu penyakit. Mereka bertanya : Wahai Rasulullah apakah dia penyakit itu? Jawab Baginda : Tua.
Terdapat beberapa hadis lagi yang menganjurkan supaya mereka yang sakit untuk pergi berubat dimana kesembuhan merupakan satu nikmat bagi semua manusia terutamanya kepada mereka yang sakit. Kesembuhan diri dari sesuatu penyakit membolehkan kita mengecapi nikmat dunia ini. Nikmat ini milik Allah dan Allah sahajalah yang mampu mengurniakan atau sebaliknya. Sesungguhnya kesemua ketentuan sama ada sihat mahupun sakit adalah merupakan ujian Allah keatas hambanya. Apakah dengan sihat kita bersyukur dengan mentaatinya atau dengan nikmat kesihatan tersebut kita menggunakan kepada perkara yang dimungkariNya. Seseorang yang diuji dengan kesakitan kadangkala sakit itu lebih baik untuknya, dimana dikala sakit dia mula mengigati Allah. Mula mengenal solat dan masjid serta bimbang akan penghujung hayatnya. Namun demikian terdapat juga manusia yang tidak mampu diuji dengan ujian kesakitan apatah lagi kiranya kesakitan itu tidak diketahui puncanya melalui teknologi moden. Kesakitan sebegini kadang-kala menimbulkan kebinggungan pada dirinya apatah lagi kiranya orang yang menerima ujian tersebut merupakan seorang yang taat dalam beribadah. Tanpa aqidah yang kukuh kadang-kala kita mudah menjerumus kelembah yang boleh membatalkan iman. Kerapuhan iman menyebabkan munculnya perkataan yang mempersoalkan kekuasaan dan keadilan Allah. Sesungguhnya setiap ujian dan dugaan adalah satu bentuk kiffarah keatas diri atau sebagai satu ujian untuk meningkatkan darjat manusia. Setiap kekasih Allah sentiasa diundang perbagai ujian dan rintangan samada berbentuk kesakitan dan perbagai.
Apabila kita disentuh dengan ujian berbentuk kesakitan, kita biasanya akan berusaha untuk berubat agar segera sembuh. Berubat ini adalah selaras dengan kehendak hadis yang telah disebutkan diawal perbincangan. Namun perlu diingat, matlamat tidak menghalalkan cara. Terdapat segelintir yang berpegang bahawa untuk sembuh, sanggup ditempuhi perbagai cara dan rawatan biarpun ia bertentangan dengan aqidah Islamiyyah asalkan tubuh sihat seperti sediakala.Akibatnya terdapat sesetengah orang yang sanggup mengambil bahan yang haram untuk dijadikan ubat. Terdapat juga yang sanggup menggadai aqidah dengan berjumpa bomoh siam, bomoh hindu dan sebagainya bagi mengharapkan kesembuhan. Natijah daripada perbuatan tersebut, tanpa memikirkan kesan diakhirat menyebabbkan kadang-kala pesakit ditipu oleh bomoh-bomoh berkenaan. Malah ada yang telah menghabiskan ribuan ringgit untuk mengharapkan kesembuhan. Kegiatan bomoh-bomoh ini kadangkala cuba mengambil kesempatan diatas keterdesakan pesakit. Malah lebih teruk lagi adanya pesakit yang diperlukan secara tidak rasional dalam upacara ritual mereka.
Panduan al-Quran & sunnah mengajar kita, sungguhpun kebolehan merawat dengan menggunakan jampi tidak dilarang, namun Islam telah menggariskan kaedah-kaedah jampi yang dibenarkan. Setiap permohonan hendaklah disandar kepada Allah semata-mata.Hanya Allah sahajalah yang memberi kesembuhan. Kehadiran Darussyifa' di dalam masyarakat pada hari ini adalah sebagai kesinambungan warisan nabi dan ulama' yang menawarkan khidmat bakti kepada masyarakat disamping menentang kesyirikan. Darusyifa' menggalakkan pesakit menemui perubatan alopathy disamping menawarkan rawatan alternatif kepada masyarakat agar segala pengharapan kesembuhan disandar kepada ehsan Allah s.w.t
Rawatan Darussyifa' tidak berkonsepkan perniagaan. Darussyifa tidak mengenakan sebarang bayaran ke atas khidmat yang diberikan. Ini kerana kesembuhan sesuatu penyakit bukanlah terletak ditangan perawat Darussyifa'. Para Perawat Darussyifa' hanya membantu dan berdoa. Nilai kesembuhan bukanlah boleh digambarkan dengan nilai kewangan. Pesakit biasanya merupakan orang yang susah dan terdesak. Menetapkan bayaran atas khidmat yang diberikan merupakan satu tindakan tidak berakhlak yang amat ditentang oleh perawat Darussyifa'. Tindakan berbentuk keduniaan ini juga amat merbahaya kerana dapat merosakkan niat ikhlas perawat. Wallahua'lam
*Us. Saiful Adli b. Samsudin

0 ulasan:

Catat Ulasan