Rabu, 2 Jun 2010

Agensi Berita gesa Israel hapus sekatan media mengenai serangan Konvoi Gaza

Rabu, 02/06/2010 – Tentera Laut Israel telah menyekat semua talian komunikasi di atas kapal Konvoi Kebebasan, menyekat isyarat telefon dan sambungan internet yang terdapat di atas kapal tersebut. Sebagai mana gambaran foto yang kini disiar berulang kali di seluruh dunia, agensi berita dari Qatar sehingga ke Malaysia menyeru Israel untuk membenarkan mereka untuk melaporkan serangan keadaan terkini di atas kapal tersebut yang telah meragut 15 orang aktivis kemanusian.
Agensi Berita Malaysia, Astro Awani meminta kerajaan Israel untuk memberikan maklumat tentang dua orang wartawan mereka di atas kapal Mavi Marmara, yang diserang oleh komando Israel pada pagi Isnin, manakal stesen TV Al-Jazeera juga meminta perlindungan bagi tiga wartawan mereka. Kedua-dua agensi berita ini mengatakan mereka terputus hubungan dengan wartawan mereka sejurus serangan ganas Israel itu. Kerajaan Israel cuba untuk mengawal dan mereka cerita berhubung serangan itu, tetapi gagal kepada kepantasan jaringan internet yang banyak menyiarkan gambar serangan ganas mereka ke atas konvoi keamanan tersebut.
Tentera Israel mendakwa, kapal-kapal tersebut telah membawa barang-barang “risiko keselamatan” – termasuk krayon, pensil, peralatan perubatan dan bahan bangunan yang dikhuatiri digunakan untuk membuat bahan letupan. Media Israel sebelum ini melancarkan kempen propaganda besar-besaran bagi menunjukkan kepada seluruh dunia bahawa sekatan di Gaza tidaklah seteruk mana, namun usaha jahat mereka itu turut gagal.
sumber : http://www.imemc.org

0 ulasan:

Catat Ulasan