Ahad, 25 April 2010

Beberapa Perkara Yang Anda Perlu Tahu Tentang Darussyifa'


Berikut dinyatakan beberapa perkara yang perlu anda tahu tentang Darussyifa':-
1. Apakah Darussyifa' ?
Darussyifa' adalah sebuah pertubuhan berdaftar. Perkataan Darussyifa' hanyalah merupakan trademark sahaja sedang ia sebenarnya ialah Persatuan Kebajikan Dan Pengubatan Islam Malaysia.
2. Apakah Peranan Darussyifa' ?
Darussyifa' memainkan peranan penting dalam menyedarkan masyarakat agar menjauhi perbuatan syirik dan khurafat disamping membantu masyarakat dalam menyediakan rawatan perubatan Islam untuk merawat penyakit fizikal seperti kencing manis, darah tinggi, barah dan sebagainya serta penyakit-penyakit kerohanian termasuk sihir dan khidmat kaunseling. Darussyifa' turut membantu merawat baggunan, pemulih jodoh, pemulih perniagaan dan sebagainya yang mana kesemua usaha ini adalah mengharapkan pertolongan dan ehsan Allah semata-mata.
3. Dimana untuk mendapatkan khidmat Darussyifa' ?
Khidmat Darussyifa' boleh diperolehi terus kepada Darussyifa' Pusat di Bandar Baru Bangi atau mana-mana Darussyifa' Cawangan. Maklumat dan jadual rawatan boleh diperolehi melalui web Darussyifa' Online.
4. Apakah perlu membuat temujanji untuk mendapatkan rawatan di Darussyifa' ?
Tidak perlu membuat apa-apa temujanji. Pesakit dan masyarakat boleh mendapatkan rawatan mengikut masa yang ditetapkan dalam jadual di Darussyifa'
5. Berapakah bayaran untuk setiap rawatan dan pendaftaran ?
Darussyifa' tidak mengenakan sebarang bentuk bayaran ke atas setiap rawatan yang diberi.
Jika ada mana-mana perawat atau ustaz yang mendakwa dirinya merupakan ahli Darussyifa' yang merupakan pusat rawatan Islam yang di asaskan oleh Prof. Dato' Dr Haron Din tetapi ustaz atau perawat tersebut mengenakan bayaran atau melakukan perkara-perkara yang memuskilkan pesakit, pesakit boleh memintanya mengeluarkan kad ahli Darussyifa'. Jika ustaz tersebut gagal membuat demikian, nyatalah perawat atau ustaz tersebut bukan ahli Darussyifa' dan pesakit boleh mengadukannya kepada pihak berkuasa. Jika perawat menunjukkan buktinya sebagai ahli Darussyifa' pesakit boleh mengadukan kesalahannya kepada Darussyifa' Pusat untuk siasatan dan tindakan lanjut.
Sekian, terima kasih.

0 ulasan:

Catat Ulasan