Khamis, 11 Februari 2010

Keratan Majalah Melinea Muslim




Oleh: SALAWATI HARIS
Tiga orang lelaki berbadan tegap sedang memegang seorang wanita yang meron ta-ronta sambil meraung-me raung, memaki hamun dan meracau-racau. Tidak dapat didengar dengan jelas apakah yang diraungkan oleh wanita yang berumur dalam ling kurigan 30an itu.
Dalam pada itu kelihatan Profe sor Dato’ Dr Haron Din meletakkan tapak tangannya ke atas tudung kepala wanita itu sambil mulutnya kumat-ka mit membaca sesuatu. Tiba-tiba, den gan nada yang keras Dr Haron Din memekik: “Keluar kau, keluar!”
Wanita yang masih meronta-ronta itu menggeleng-gelengkan kepala nya dan berkata sesuatu dengan nada marah. Ternyata wanita itu tidak se dar diri dan Dr Haron Din sedang merawatnya. Tiga orang yang meme gang wanita itu adalah petugas dan pembantu beliau.
Seketika kemudian, Dr Haron in membaca lagi ayat-ayat suci al-Quran yang amat jelas kedengaran sehing galah beberapa saat kemudian, wanita tu diam dan tidak meronta-ronta lagi.
Melihatkan keadaan itu, Dr Haon Din menarik nafas lega dan memberi sege las air penawar pada wanita tersebut. Setelah meminum air penawar, wanita itu pulih dan sedar daripada ra sukan tersebut, Dr Haron Din memin ta beliau berjumpa dengan pembantu perawat di luar bilik rawatan untuk mendapatkan khidmat seterusnya.
Senario pada jam 9 pagi ini adalah biasa di Pusat Rawatan Islam Da russyifa’, Bangi, Selangor. Ia adalab tempat Profesor Dato’ Dr Haron Din al-Hafiz merawat pesakit yang me ngunjunginya. Dr Haron Din akan merawat sendiri pesakit-pesakit sekali seminggu manakala selebihnya, pem bantu beliau akan mengambil alih.
Pagi itu, ketika saya sampai di pusat itu jam 7, saya berfikir sejenak apakah yang hebatnya perubatan berasaskan doa yang di bawa oleh seorang doktor falsafah Syariah dari Kaherah sehing ga begitu ramai orang yang datang me minta rawatan tidak berhenti-henti.
Bukan itu sahaja, apakah yang ada pada seoraug al-hafiz ini sehinggakan namanya terkenal seluruh negara dan beliaulah orang pertama yang mem perkenalkan rawatan Islam kepada masyarakat Malaysia. Malah nama beliau terbilang juga di luar negara kerana, dari buku pendaftaran, saya dapati pesakit beliau termasuk dari luar negara seperti Singapura dan negara-negara Timur Tengah.
Pesakitnya terdiri dari orang tua yang uzur, orang lumpuh yang terpaksa diusung dengan kerusi roda, anak gadis, pemuda, wanita berkerjaya, go longan korporat dan mereka yang ber pendidikan tinggi serta kanak-kanak kecil yang belum mengerti apa-apa, masing-masing sanggup datang dari segala ceruk rantau untuk mendapat kan rawatan.Ini tidak termasuk orang kenamaan dan pegawai tinggi kerajaan yang ti dak mahu nama mereka diketahui umum.
Di luar Darussyifa’ termasuk di sepanjang jalan menuju ke pusat terse but, tidak kurang 30 buah kereta ber deretan daripada pelbagai plat negeri, ada dari Johor, Perils, Kedah, Kelan tan, Terengganu dan tidak kurang juga dari Kuala Lumpur.
Daripada peristiwa yang saya saksi kan sendiri itu, fahamlah saya rawatan Darussyifa’ amat bermakna kepada masyarakat yang memerlukan bantuan rawatan alternatif terutamanya mereka yang mengalami masalah gangguan jin, syaitan dan iblis.
Pagi itu, sebelum saya melihat bagaimana Dr Haron Din merawat wanita tadi, saya telah bertemu den gan pengerusi Darussyifa’ Tuan Haji Rah man Ahmad untuk memohon kebena ran membuat liputan dan mengambil gambar suasana pusat itu. Beliau bukan sahaja memberi kebenaran tetapi mengarahkan semua petugas memberi kerjasama kepada saya sebaik mung kin.
Saya lihat di bahagian luar, iaitu di tempat kaunter pendaftaran, kira- kira 15 orang pesakit dan juga wakil daripada keluarga atau rakan mereka sedang berbaris untuk mendaftarkan diri.
Setelah kad rawatan diisikan dengan lengkap, pesakit diberikan nombor giliran dan mereka diminta menunggu di ruang menunggu semen tara nombor giliran mereka dipanggil dengan menggunakan pembesar suara dan paparan nombor giliran di papan digital.
Kira-kira 40 orang pesakit sedang duduk bersila menunggu di ruang menunggu dan selebihnya terpaksa menunggu di luar sama ada berdiri ataupun duduk di perkarangan ruang hadapan Darussyifa’ kerana keadaan sudah agak sesak. Ramai ahli keluarga yang mengiringi pesakit menyebabkan keadaan sesak, saya menggagak.
Ketika itu mata saya terpaku pada deretan lebih 200 botol air mineral dan pelbagai saiz di atas meja panjang di ruang menunggu. Setelah meninjau keadaan, barulah saya tahu bahawa setiap kali Dr Haron Din datang, iaitu hari Selasa, beliau akan membaca kan doa untuk penawar dan penerang hati secara sekaligus pada longgokan botol-botol itu.
Rupa-rupanya, pada awal pagi lagi orang ramai yang berhajat mendapat kan rawatan telah dinasihatkan supaya meletakkan hotol-botol air dan juga bahan-bahan ubat yang dibawa di atas meja itu untuk memudahkan lagi urusan rawatan. Ini adalah khusus un tuk mereka yang datang semata-mata mahu mendapatkan air doa penerang hati untuk anak-anak yang masih belajar daripada tokoh agama tersebut.
Dr Haron Din membaca doa untuk air ini pada jam 7.30 pagi ketika beli au sampai ke pusat itu untuk memberi rawatan. Sesudah itu, seorang petugas memanggil nama mengikut urutan nombor pesakit dan pesakit berkenaan kemudiannya diarahkan masuk ke da lam satu bilik khas iaitu bilik menung gu sebelum menerima rawatan
Di dalam bilik menunggu, pesakit dan pengiringnya diminta untuk mem banyakkan membaca selawat semen tara menunggu namanya dipanggil oleh petugas manakala di dalam bilik rawatan disediakan tiga buah kerusi untuk pesakit. Ketika Dr Haron Din merawat pesakit pertama, pesakit ke dua dan ketiga dikehendaki menunggu dengan membanyakkan bacaan sela wat ke atas Nabi Muhammad saw.
Menurut petugas-petugas di situ, suasana menjerit, tidak sedarkan diri seperti dirasuk jin adalah perkara rutin yang biasa dihadapi para perawat khususnya mereka yang terkena gang guan dan buatan orang menerusi sihir.
Bagaimanapun, di dalam soal pe nyakit berkaitan saintifik seperti ken cing manis, sakit jantung, migrain, kanser dan sebagainya, Dr Haron Din menyeru kepada masyarakat supaya berjumpa dengan doktor perubatan di hospital dan rawatan di Darussyifa.’ hanya dijadikan sebagai alternatif.
Kira-kira pukul 10 pagi, Dr Haron Din berhenti rehat selama setengah jam. Ketika waktu rehat ini beliau akan bersarapan pagi bersama-sama dengan ahli jawatan kuasa dan petu gas-petugas sukarela untuk bertukar tukar fikiran dan maklumat.
Saya difahamkan bahawa kaunter pendaftaran mula dibuka pada jam 6.30 pagi, iaitu selepas solat Subuh. Hanya mereka yang mendapat nombor giliran dan 1 hingga 200 sahaja yang boleh mendapat rawatan daripada Dr Haron Din.
Manakala nombor giliran 200 ke atas akan dirawat oleh perawat lain yang bertugas pada hari tersebut. Selain itu, untuk keselesaan rawatan, seseorang pesakit dibenarkan untuk diiringi bersama oleh dua orang ahli keluarga, sama ada saudara atau rakan ke dalam bilik rawatan.
Yang agak menghairankan ialah se nario ini hanya berlaku pada hari Se lasa dan hari Sabtu, Hari Selasa kera na mereka mahu bertemu dengan Dr Haron Din sendiri dan pada had Sabtu pula adalah hari kelepasan am.
Mengikut rekod kedatangan, purata seramai 500 orang datang ke pusat ini pada hari Selasa dan 200 orang pada hari Sabtu. Keadaan agak lenggang pada hari-hari biasa, malah jumlahnya menurun antara 30 hingga 50 orang sahaja. Jumlah ini menjadikan purata sebulan pesakit yang datang mendapat kan rawatan seramai 3,600 orang dan menghampiri jumlah 50,000 orang dalam masa setahun. MM

1 ulasan:

Lujnah Komunikasi berkata...

Salam,
Saya pernah hadir pada hari Selasa di Darussyifa' Bangi. Orang terlalu ramai untuk mendapatkan rawatan. Difahamkan juga air yang didoakan itu bukan saja untuk penerang hati tetapi digubakan untuk rawatan juga.

Darussyifa' Bota juga telah mulai dikunjungi sekurang-kurangnya 50 orang pada setiap hari Sabtu. Pesakit yang datang dijangka akan bertambah dari masa kemasa menunjukkan masyarakat telah banyak yang berpenyakit..

Catat Ulasan